Liva, 11 år
02. maj 2023
Hvordan bliver jeg mindre nervøs under fremlæggelser?
Hej girltalk jeg skriver til jer fordi at jeg overhovedet ikke har noget selvtillid, men det sværeste lige nu er at i min klasse skal vi lave en fremlæggelse hvor vi bare skal stå og snakke og jeg er så nervøs for det. Jeg har det med at ryste over hele kroppen og rødme, jeg har fået et råd om at have styr på min vejrtrækning men hvis i har andre råd så ville jeg være VILDT glad hvis jeg kunne få dem :)

GirlTalks svar
Kære Liva,
Tusind tak for dit brev. Det er dejligt at du deler dine tanker <3
Jeg er ked af at høre at du ikke føler du har noget selvtillid og at du er nervøs for at fremlægge. Men jeg kan også rigtig godt forstå at du kan være nervøs for at stå og snakke foran din klasse. Jeg er sikker på, at du ikke er den eneste blandt dine klassekammerater, der er nervøse. Det er helt normalt at have det sådan!
Men selvom mange bliver nervøse, er det stadig ikke rart! Det lyder især som om at du får det fysisk ubehageligt ved at du ryster og føler at du rødmer. Jeg kan godt forstå at det er noget du gerne vil have råd til at dæmpe, for det lyder ikke spor rart.
Det lyder som om, at din krop bliver rigtig stresset, og derfor kan jeg godt forstå, at du har fået et råd om at prøve at få styr på din vejrtrækning. Har du prøvet at øve dig i det, når du ikke er i en stresset situation? Måske hjælper det dig at have øvet det på forhånd.
For at få mere ro på nerverne kan det måske også hjælpe at have et godt overblik over det man skal sige til fremlæggelse. Du kan fx lave talekort, eller billedkort så du ved præcis hvad du skal sige. Du kan også øve dig et par gange foran din familie, eller dine veninder. Det har jeg selv ofte gjort hvis jeg skulle fremlægge.
Der kan til tider være en svær balance mellem at øve for lidt og for meget. Nogle gange kan man blive endnu mere stresset og urolig af at øve for meget, fordi det ikke føles som om man har styr på det. Du kan tænke over hvad du selv har det bedst med<3 Du kan også tale med din lærer om hvordan du har det. Måske har han/hun nogle gode ideer til hvordan fremlæggelsen kan foregår så du har det trygt og ikke er utilpas.
Jeg håber at nogle af disse råd kan hjælpe dig! Og så må du huske på, at uanset hvordan fremlæggelsen går, så kan du meget mere end det. Og når man fremlægger i skolen, så handler det om at øve sig. Derfor handler det om at prøve det af, og lære af det.
Jeg er sikker på at du nok skal klare det! <3
Husk at du altid er velkommen til at skrive ind til os i rådgivningen <3
Kærlig hilsen
Sara