Anonym, 16 år
01. januar 0001
Jeg er bange for at jeg ikke kan klare mig igennem gym
Hej Girltalk
Jeg er netop startet på en STX og er allerede blevet mega i tvivl om det er det rigtige for mig. Jeg har hørt vildt meget om hvor mange lektier, afleveringer, prøver, eksamner m.m. man har og det har jeg det virkelig stramt med, jeg tror jeg har en eller anden form for præsentationsangst eller noget. Jeg har i hvert fald mega høje forventninger til mig selv selv om jeg prøver at lade være. Jeg er bange for at jeg ikke kan klare mig igennem gym.
Jeg har prøvet at snakke med mine forældre om det men det er som om de bare vifter det væk og siger "Det kan du sagtens".
Jeg ved ikke om jeg burde skifte.

GirlTalks svar
Kære du,
Tak for dit brev - hvor er det sejt, at du skriver til os og deler dine tanker. Jeg vil gøre mit bedste for at hjælpe dig.
Først og fremmest vil jeg sige, at der er mange andre, som har det ligesom dig. Det er en stor omvæltning, og mange oplever at føle tvivl og have høje forventninger til sig selv, når de starter et nyt sted - jeg mærkede også forvirring, da jeg startede på gymnasiet.
Du skal minde dig selv kærligt om, at du ikke på forhånd kan vide, om gymnasiet er noget for en. Derfor skal man også prøve nogle ting af - ligesom du er i gang med. Jeg synes, det er rigtigt sejt, at du har prøvet at snakke med dine forældre om det.
Jeg vil råde dig til, at du også deler dine tanker med en studievejleder eller en lærer, som du føler vil lytte - de er til for at hjælpe dig igennem din ungdomsuddannelse. I samtalen med dem kan du også dele, at du er i tvivl, om du har præsentationsangst - de har helt sikkert nogle hjælpeværktøjer, som du kan bruge, når angsten og forventningerne melder sig.
Det er svært at have så mange tanker, som du har lige nu, og derfor skal du også have hjælp til at finde ud af, hvad I sammen kan gøre, så du kommer til trives - og husk på at det ikke er for sent at vælge om.
Indtil du har fået snakket med en studievejleder eller lærer, så husk på, at det hele er helt nyt, og det derfor godt må føles lidt skræmmende at være i lige nu. En ting du kan gøre er at skrive dagbog - så kan du holde øje med, om det bliver bedre, og hvis ikke det gør det, så tror jeg, at du skal tage dig selv meget seriøs i forhold til, om gym er noget for dig.
Jeg håber, at du kan bruge mit svar til noget og får modet til at snakke med en studievejleder eller en lærer. Du er i hvert fald altid velkommen til at bruge os. Vi har åbent i vores rådgivning hver aften <3
De bedste hilsner
Anne <3