Anonym, 22 år
09. august 2023
Er det bare mig der er skør eller er det et lidt usundt venskab?
Kære Girltalk <3
Undskyld for mit lange brev, men jeg har så mange tanker lige at komme ud med.
Jeg har et spørgsmål omkring en god veninde jeg har. Vi har været veninder i et par år og synes vi kender hinanden ret godt.
Men jeg har det lidt svært med hende omkring nogle ting.
Jeg føler det sådan at når hun er sammen med mig, giver hun mig fuld opmærksomhed og får mig til at føle jeg er hendes bedste veninde og at jeg kan dele alt med hende. Og det føles jo godt. Og hun er rigtig sød.
Men så forsvinder hun. Og der går meget lang tid med hun ikke svarer, nogle gange dage eller uger. Hvor hun i den tid har fundet en anden hun gør det samme ved. At så er det hendes bedste veninde og den nye hun fokuserer 100% på.
Hun har mange veninder, og forstår godt det kan være svært at holde alle forhold ved lige hele tiden.
Men det gør bare jeg nogle gange føler mig ret forvirret. Fordi jeg tænker om jeg har gjort noget galt. Siden hun forsvinder så pludseligt.
Og når hun så kommer tilbage, hvis jeg ikke er helt vildt overdrevet begejstret så tror hun der er noget galt og går i panik.
Vi skrev lidt sammen i sidste uge hvor hun spurgte om vi snart skulle være sammen. (Vi har ikke set hinanden i ca 1,5 måned da hun har været væk) Og jeg svarede at det lød hyggeligt, det ville jeg gerne. Hun spammede så tilbage, hvorfor jeg var sur på hende og at jeg virkede kold fordi at jeg ikke skrev “søde” i min besked. Og hvorfor jeg ikke ville være sammen med hende. Jeg forstod overhoved hvad der skete og spurgte min kæreste om han kunne misforstå mine beskeder. Det kunne han slet ikke. Skrev smileyer, hjerter osv.
Hun ringede så hvor jeg skulle forsikre hende flere gange om at jeg gerne vil være sammen og at der ikke er noget galt. Har også prøvet det flere gange før. At hun går i panik hvis jeg ikke er mega kærlig.
Det skal siges at hun er en person der virkelig tit aflyser aftaler, især i sidste øjeblik. Så jeg er begyndt ikke at tage vores aftaler så seriøst, men bare se hvad der sker, fordi jeg så tit er blevet ked af\/skuffet over at hun har aflyst.
Føler ikke jeg kan regne med hende.
Jeg føler også at hun hele tiden har brug for empati. Hun sender tit videoer\/billeder af at hun græder. Og hun går i panik hvis jeg ikke virker mega medfølende og forstående hver gang.
Når hun ringer er det altid omkring hendes problemer og hvor hårdt hun har det. Hun siger tit: hvorfor lige mig. Kan mærke at hun har meget ondt af sig selv og vil have at jeg også har det sådan. Det føler jeg hvertfald.
Jeg synes også det er lidt ubehageligt at hun tit analyserer mig.
Hun sagde en dag til mig at hun havde en mistanke om jeg har ADHD og synes jeg skal testes.
Hun sagde også en dag at jeg havde OCD.
Jeg har altså ingen af delene.
Jeg ved ikke helt om det bare er mig der er skør eller er det et lidt usundt\/mærkeligt venskab?
Hilsen den forvirrede <3

GirlTalks svar
Kære du,
Tak for dit brev og for at dele dine tanker med mig! Du er på ingen måde skør og jeg kan godt forstå, at du er forvirret. Jeg vil gøre mit bedste for, at give dig et godt svar.
Du lyder som en virkelig dejlig veninde. En veninde som støtter, lytter og som er meget rummelig - hvor er hun heldig, at hun har dig i sit liv! Det lyder til gengæld også som om, det kan være lidt svært/hårdt for dig at være i jeres relation en gang imellem, og det kan jeg godt forstå på baggrund af det du skriver.
Det behøver ikke nødvendigvis være et usundt/mærkeligt venskab I har, men det lyder til, at det kræver noget arbejde, hvis I begge to skal være glad for jeres relation. Måske kan du tænke over følgende: Har du lyst til at arbejde på jeres venskab? Hvor meget arbejde har du lyst til at lægge i det? Er der flere gode ting end dårlige ved jeres venskab? Hvor meget påvirker hendes adfærd dig?
Det lyder til, at jeres venskab er meget på hendes præmisser og at hun er god til at tage, hvad hun har brug for. Det kan være en fantastisk kvalitet, men det kan hurtigt blive skævt, hvis det kun går den ene vej. Derfor tænker jeg, at du kan øve dig i at sætte grænser i jeres venskab, selvom det kan være megasvært. Det er helt okay, at du ikke altid har overskud til at være ekstremt bekræftende og medfølende hver gang hun søger empati.
Det er okay, at du siger fra og siger til hende, hvis du har haft en hård dag og ikke har mere at give af, selvom det måske kan virke hårdt eller svært. Det kan kræve enormt mange kræfter at skulle blive ved med at forsikre hende om, at du ikke er sur og kold og de kræfter skal du kun bruge, hvis du har overskud til det. Du må gerne kræve noget af hende, ligesom hun kræver noget af dig, og grænserne kan være med til at give dig mere overskud.
Uden at vide noget med sikkerhed, så lyder det som om, at din veninde selv har nogle udfordringer og/eller usikkerheder som hun kæmper med. Måske er hun klar over det, måske er hun ikke. Måske er det derfor hun projicerer forskellige diagnoser over på dig, når hun “analyserer” dig?
Hvis du ikke har lyst til at tage snakken med hende, kan du forsøge at gentænke jeres relation, så du tager hende for den hun er, men tager lidt afstand til hende, så det ikke påvirker dig i samme grad. Uanset hvad du vælger, er det vigtigt, at du husker at passe på dig selv.
Jeg håber, at du kan bruge mit svar og at det har sat nogle tanker i gang hos dig. Jeg sender dig en kæmpe virtuel krammer og håber på alt godt uanset hvad du beslutter dig for at gøre. Hvis du har opfølgende spørgsmål eller brug for at tale mere om det, er du altid velkommen til at skrive ind til GirlTalks rådgivning<3
Kram fra Caroline