Elina, 16 år
21. februar 2023
Min ex ”trashtalker” mig
Hej Girltalk!
Jeg skriver fordi, at jeg for lidt over en uge siden er gået fra breakup. Tiden er rigtig svær for tiden. Mig og min ex havde været sammen i over et halvt år, og i August fandt vi på at lave en festgruppe. Den er så nu blevet nærmest splittet pga. vores breakup. Mange af de veninder jeg stolede fandt jeg ud af senere kun var veninder med mig pga. jeg var sammen med ham.
Han har valgt at “cutte” kontakten med mig, men han sagde efter, at vi slog op, at vi stadig skulle holde kontakten og tage til fest og snakke sammen der. Det bliver jo nok ikke til noget. Min ex ”trashtalker” mig også på hans skole sammen med de venner, som ikke ville være venner med mig længere.
Jeg magter ikke drama. Det er så svært at sidde på en helt anden skole, og vide, at man bliver talt om på en anden skole. Det er så dejligt, at jeg har fundet dem fra ‘festgruppen’, som virkelig stoler på mig. Jeg tænker bare, hvorfor skabe drama?
Hvad skal jeg gøre, håber i kan hjælpe!

GirlTalks svar
Kære Elina,
Tusind tak for din besked. Du er mega sej for at skrive herind, og har allerede en masse gode refleksioner omkring din situation!
Det kan være rigtig svært at gå fra en kæreste, og et breakup kan medføre en masse svære situationer. Du lyder som en rigtig svær tid du står i, og jeg vil gøre mit bedste for at hjælpe dig <3
Jeg kan godt forstå, at det kan være svært, at der er en masse drama - og så endda oven i et breakup. Jeg tænker, at det er vigtigt at huske på, det ikke er din skyld, hvis din ex snakker dårligt om dig på sin skole, selvom det kan være rigtig hårdt. Det er helt forståligt, hvis du føler det er et kæmpe kontrolskab, at vide andre snakker dårligt om dig på en anden skole. Du skal vide, at du er god nok som du er - lige meget hvad andre siger!
Du skriver, at mange af de veninder fra 'festgruppen', kun var venner med dig pga dit forhold. Selvom det kan være rigtig hårdt at miste sine veninder, synes jeg du skal prøve at huske på, at det er deres tab og ikke din skyld <3  Du nævner, at du har nogle veninder fra 'festgruppen', som virkelig stoler på dig. Jeg tænker, det vil hjælpe dig i den her situation at fokusere på de venskaber, du har. Prøv at få snakket om de ting, der går dig på, og lav noget hyggeligt med de veninder, du er tætte med. Jeg synes du skal prøve at have fokus på dig selv, og gøre ting, som DU godt kan lide at lave! Jeg tænker det vil kunne hjælpe med at få tankerne hen på noget andet end din ex og det drama breakuppet har skabt.
Jeg håber mit svar kunne hjælpe dig og sender dig et stort kram <3
Husk du altid er velkommen til at skrive ind til hos her hos GirlTalk i vores chat- eller SMSrådgivning
De kærligste hilsner,
Clara