Meget forvirret pige, 13 år
21. februar 2023
Jeg ved ikke om jeg bare gerne ville være venner eller mere?
Hej GirlTalk
Jeg ved ikke om jeg er forelsket i denne her dreng. Ham og min veninde er næsten kærester. Og jeg ved ikke om jeg bare gerne ville være venner eller mer? Jeg tænker ret meget på ham men mærker intet når vi er sammen. Det kan også være jeg bare er glad på deres vegne? Er jeg forelsket eller bare forvirret?

GirlTalks svar
Kære dig,
Allerførst - tak for at dele dine tanker og følelser med mig! Jeg kan sagtens forstå hvad du føler, og det giver rigtig god mening at du føler netop som du gør - det er helt normalt.
Forelskelse er en virkelig svær følelse at beskrive, for det kan opleves forskelligt fra person til person, og derfor kan det være svært at finde ud af om man egentlig er forelsket eller ej? Der findes også mange forskellige former for forelskelse, og man kan også godt elske nogen uden at man er forelsket. Ligesom man f.eks. elsker sine forældre, så er man heller ikke forelsket, men man kan sagtens føle en masse dejlige følelser alligevel. Derfor er det i din situation også kun dig der kan finde ud af  om du er forelsket i din ven eller ej, men du skal også vide at man sagtens kan være så glad for det venskab man har, at man bliver fyldt op af gode følelser, og kan føle sig helt forelsket når man tænker på den person. Det er også normalt!
"Ham og min veninde er næsten kærester" skriver du, og at det også kan være at du måske bare er glad på deres vegne, og ikke forelsket i ham men bare vil være venner. Det er helt normalt at tænke over sine venskaber, og helt normalt at føle nogle gange at der måske kan være mere end venskab imellem dig og dine venner. Det lyder for mig som om du har et rigtig dejligt venskab med både ham og din anden veninde og et råd fra mig kunne være at lade tiden være din ven her, og forsøge lige nu at finde en form for ro i, at dine følelser omkring ham ændrer sig og kan være noget den ene dag, og noget andet en anden dag. Som du selv nævner er de næsten kærester, og hvis du giver det hele lidt tid, kan det være at dine følelser omkring ham ændrer sig hvis de bliver kærester eller ej.
Jeg håber mit råd omkring at give det hele lidt ro og tid kan hjælpe dig lige nu, og hvordan hele din situation så ser ud om et stykke tid er ikke til at vide, men uanset hvad så er det helt normalt at opleve forelskelse i sine venner, og være i tvivl om hvordan det er egentlig at være forelsket. Du skal vide, at hvis der er noget som du har brug for at skrive mere om, så er vores chat og sms her hos Girltalk åben hver aften, og du kan skrive ind til os med lige de følelser og tanker du går med, så er vi her for dig <3
Kærlige tanker fra Victoria <3