Mille, 14 år
16. februar 2023
Jeg har svært ved at sige nej til min vennegruppe
Hej
Jeg har det meget svært med og sige nej til min vennegruppe især når alle de andre har sagt ja eller vis jeg bliver spurgt om jeg vil være med til noget der over går mine grænser
Ved ikke hvordan jeg kan sige det uden de andre bliver sure.

GirlTalks svar
Kære Mille,
Først vil jeg sige tusinde tak for dit brev. Det er virkelig modigt af dig at skrive herind og dele dine tanker.
Jeg ved, at der er rigtig mange der har prøvet at have det på den måde, som du beskriver. Vi vil gerne være en del af fællesskabet, og derfor kan det være rigtig svært at sige noget, der er anderledes end de andres mening, da vi har en frygt for, hvordan det bliver modtaget.
Jeg synes dog, at det er rigtig vigtigt, at stå op for sig selv, og kun være med til de ting, som man har lyst til og er tryg ved. Din mening er nemlig lige så værdifuld som de andres. Derfor tænker jeg, at du skal prøve at være ærlig overfor din vennegruppe, selvom det er rigtig svært.
Du skriver, at du ikke ved hvordan du kan sige det, uden at de bliver sure. Her tænker jeg, at det er meget vigtigt at sige fra på en god måde. Du kan eventuelt gøre dig nogle tanker om hvordan du bedst kan lide, at andre siger nej til dig, og dermed bruge det, næste gang du står i en situation, hvor du vil sige fra.
Jeg kan for eksempel personligt godt lide, når andre anerkender, at min mening er lige så vigtig som deres, selvom de er forskellige, og derefter uddyber hvordan de har det. Det er nemlig helt okay, at vi ikke altid synes det samme, da vi jo alle er forskellige, har forskellige holdninger og dermed har lyst til forskellige ting.
Jeg kunne forestille mig, at det kan være rigtig svært, at sige det højt i selve situationen, især hvis det er foran en større gruppe. Jeg tænker derfor, at det også kunne være en ide, hvis du trækker en af dine venner, som du føler dig særligt tryg ved, til side og fortæller dem om hvordan du har det. Det kan jo være, at de har de samme tanker som dig men også selv synes, at det er svært at sige højt foran alle. Det kan også være, at det gør, at du får mere mod på at sige det højt til flere personer næste gang.
Jeg håber, at mit svar kunne hjælpe dig, og at det har givet dig mere mod på at sige nej til din vennegruppe, når det er det, som du har lyst til. Du er også altid mere end velkommen til at skrive til GirlTalks rådgivning, hvis du har brug for at skrive mere <3
Mange GirlTalk kram herfra