Sofie, 22 år
03. marts 2023
Jeg tænker hele tiden over, om han vil stoppe med at elske mig
Hej girltalk
Min kæreste og mig er blevet smittet med fnat. Den “fnat kur” vi har fået fra lægen skal gøre os smittefrie, men eftersom kløen fra fnat kan fortsætte i flere uger, er det ret svært at vide, om det rent faktisk er væk. Og så er der jo en risiko for, at kuren ikke har nogen effekt, og at man er nødt til at gøre det om. Derfor er vi blevet enige om, at det sikreste er, hvis vi holder os væk fra hinanden, indtil kløen er væk hos begge parter, så vi er sikre på, at vi begge er frie for fnat.
Men der er noget, jeg ikke kan stoppe med at tænke på. Jeg er så bange for, at det vil ødelægge vores forhold, når vi kun kan snakke f.eks. over FaceTime i flere uger. Jeg tænker hele tiden over, om hans følelser for mig vil ændre sig, og om han stopper med at elske mig, når vi ikke kan ses fysisk, kysse og så videre. Og selvom han har sagt til mig, at hans følelser ikke vil ændre sig, så kan jeg ikke stoppe med at frygte det. Det kan holde mig vågen i mange timer om natten. Jeg har brug for også at kunne tænke på andet, for det gør mig så trist, og jeg kan ikke holde det ud. Jeg har ikke nogen venner eller veninder at snakke om det med.
Kan jeg gøre noget for at få tankerne væk fra det?
Hilsen en frustreret pige

GirlTalks svar
Kære Sofie,
Tak for dit brev. Du er god til at sætte ord på dine følelser og bekymringer, og jeg kan godt forstå hvorfor situationen har sat nogle tanker i gang hos dig.
Først vil jeg sige at jeres aftale om at holde jer væk fra hinanden i en periode, indtil kløen er helt væk, lyder fornuftig. Som du selv skriver, så er I på den måde sikre på ikke at komme til at smitte hinanden igen, og undgår at skulle gentage hele turen med fnatkur og afstand til hinanden, så jeg synes det lyder som en god beslutning.
Når det er sagt, så kan en god og fornuftig beslutning godt være rigtig svær at være i, og det er tydeligt at det bestemt ikke er nemt og bekymringsfrit for dig, som tingene er lige nu.
Du skal vide, at det du står i lige nu, er noget som alle mennesker kan relatere til; du er bange for at blive forladt, hvilket er en helt reel og naturlig frygt. Når vi indgår i relationer som er værdifulde for os, og hvor vi giver noget af os selv og tør at være sårbare, så kan frygten for at det hele skal smuldre ud mellem fingrene på os, vokse sig kæmpestor.
I dit brev skriver du, at du slet ikke kan slippe tankerne, og at de holder dig vågen om natten. Det er et enormt ubehageligt sted at stå, og det kan føles så altopslugende og ude af ens kontrol, at have al den frygt i kroppen. Du har kommunikeret dine tanker til din kæreste, og selvom han har forsikret dig om, at hans følelser for dig ikke vil ændre sig i denne periode, så har det ikke givet dig ro på, hvilket jeg godt kan forstå. Nogen gange hjælper bekræftende ord ikke, og vi kan have brug for at få bevist, at den frygt vi sidder med ikke er nødvendig og vores energi værd, i form af handlinger.
Jeg har ingen praktisk løsning på jeres situation - jeg tror, at du har brug for at "opdage" og mærke på egen krop, at en situation som denne her ikke er en reel trussel mod jeres parforhold, men derimod dit nervesystem, som forsøger at beskytte dig ved at slå hele dit alarmberedskab til og advare dig om potentiel fare; altså, at du kan blive forladt nu, fordi I står i en uvant situation.
Du skal vide, at din frygt for at miste din kæreste er fuldstændig reel og valid, og jeg håber at den periode I står i lige nu, vil ende med at have givet dig den erfaring, at en ny og utryg situation ikke nødvendigvis er ensbetydende med, at du mister din kæreste. Jeg ved at det lyder som en umulig opgave, men se om du kan anskue denne her situation som en mulighed for at få erfaring med, at jeres parforhold sagtens kan klare en periode væk fra hinanden. Dine indre alarmklokker ringer for at beskytte dig, og ikke nødvendigvis fordi at der faktisk er fare på færde, så se om du kan læne dig tilbage, trække vejret dybt, og lad din kæreste bevise for dig, at han ikke går nogen steder.
Hvis/når tankerne bliver for svære eller uoverskuelige, så er du altid velkommen til at skrive ind til vores rådgivning - der sidder hver aften frivillige rådgivere klar til at tage imod dig og med et lyttende øre. Det kan være rart at få delt de tanker og følelser man har, med en anden <3
Vid, at du ikke er alene. Jeg sender dig en masse varme kram. Det her er ikke let <3
Alt det bedste og held og lykke,
Mathilde