en pige på 14, 14 år
24. januar 2023
Jeg er forelsket i min ex kæreste. Hvem skal jeg sige det til, og hvad skal jeg gøre?
så alså allerførst havde jeg en veninde så blev jeg forelsket i hende og hun blev forelsket i mig derefter blev vi kærester og vi kyssede ret meget. jeg var mega glad da vi var sammen, jeg tror vi var kærester i en måned eller sådan noget ikke så længe, men så slog hun op med mig jeg tror det var fordi hun havde det meget svært hun havde selvmordstanker og sådan, jeg var også altid meget jaloux hvilket hun selvfølgelig også blev træt af, hvilket jeg godt forstår og jeg fortryder det virkelig. der går lidt tid og så skifter hun skole det er jeg selfølgelig meget ked af mest fordi jeg stadig kunne lide hende, hun har fået det meget bedre nu og vi er begyndt at ses mere, men nu føler jeg at jeg har fået følelser for hende alså de var aldrig helt væk men stadig, hun har så en kæreste nu det er en dreng fordi hun er bisexuel, jeg har gået og tænkt meget over det men jeg hved ikke hvem jeg skal sige det til fordi jeg er bange for at mine veninder vil syntes det er mærkeligt hvis jeg kan lide en pige det samme med mine forældre, men jeg tænkt over noget fordi at hende jeg kan lide har jo en kæreste men det har jeg ikke så bare for at gøre hende lidt jaloux tænkte jeg på om jeg kune sige til hende at jeg har fået en pige kæreste, men jeg hved ikke om det er en god ide så det er derfor jeg skriver her. please hjælp mig <3

GirlTalks svar
Kære søde du
Først og fremmest er jeg rigtig glad for, at du skriver herind til Girltalk. Det er rigtig modigt, at du rækker ud og er ærlig. Jeg vil gøre mit for at besvare dit brev <3
Det lyder som en svær situation, du står i. Forelskelse kan være rigtig kompliceret. Det kan godt føles meget ensomt, når man ikke er sikker på, at det er gengældt, og man skal vende sig til at være uden en, man tidligere har haft et forhold til. Særligt hvis man er alene med sine følelser. Det er helt okay, at det er svært og tager tid.
Det er også helt normalt, at du føler forvirring over, om du skal dele det med andre, for som du skriver, så kommer man helt automatisk til at frygte andres meninger.
Jeg tænker, at det måske vil hjælpe dig, at få det sagt højt, så dine veninder og forældre ved, hvad der fylder for dig. Alle kender til forelskelse, og de fleste har også slået sig på kærligheden - også dine veninder og forældre. Det kan derfor være, at du vil finde lidt tryghed i at dele det med dem <3 Jeg vil også bare lige sige til dig, at det er helt vildt godt, at du er tro mod dig selv.
Du skriver, at du har overvejet at sige til hende, at du har fået en kæreste. Jeg tror, at du skal lytte til dine egne gode refleksioner om, at det måske ikke er en god ide. Du har muligvis fået ideen, fordi du ønsker at passe på dig selv, hvilket er rigtig godt, men der er andre måder at passe på sig selv, end ikke at fortælle sandheden.
Nogle gange kan det i stedet hjælpe af fokusere på noget andet, såsom at dyrke ens veninder, starte en interesse op eller skrive dagbog. Det kan hjælpe meget at få skrevet tingene ned og føre dagbog over, hvornår savnet er størst. På den måde kan du blive klogere på, hvad du kan tilføje af gode og rare ting, der vil gør savnet lidt mindre i hverdagen.
Jeg håber, at mit svar har kunne hjælpe dig bare lidt <3
Du er også velkommen til at tage kontakt med os på chatten, der er vi mange som gerne vil være der for dig<3
De bedste hilsner
Anne