Katrine, 21 år
18. januar 2023
Hun vil gerne holde mig hen og det er jeg færdig med
Hej WOMAN. Jeg er en 21-årig kvinde. Der er mange punkter af mit liv der går godt, kæreste, studie, venner og for et år siden flyttede jeg til en ny stor by. Igennem mine teenageår havde jeg en rigtigt tæt veninde. Vi gjorde stort set alting sammen, og set i bakspejlet kan jeg godt se at vi blev trætte af hinanden i længden. Der var ikke så meget plads i relationen. Men fordi vi var så tætte investerede jeg selvfølgelig meget af mig selv i hende, hvilket var en fejl fra min side, jeg skulle have brugt meget tid med mine andre veninder, og ikke isolere mig til hende og på samme måde hende.
Da vi blev færdig med gymnasiet, stoppede hun nærmest fra den ene dag til den anden med at snakke til mig, og hun dukkede ikke op til mit studentergilde, selvom hun sagde hun kom. Jeg fik bare en følelse af at hun havde brugt mig i den tid vi havde været veninder, og om jeg havde været dum i alt den tid og ikke havde indset at det var det der ville ske?
Det er snart 3 år siden, og det går mig stadigvæk en lillebitte på kan jeg mærke.
Selvfølgelig er jeg kommet videre med mit liv, jeg er gladere og jeg har fundet mig selv og er ikke længere den person jeg var som 18-årig. Mit problem er, an skriver til mig hun savner mig, kalder mig søde og at vi skal finde en dag at være sammen, sende gamle billeder, etc. Men når det kommer til stykket, vil hun egentligt ikke. I snart et år har vi prøvet at finde en dag, hvilket var HENDES idé.
Hun vil måske gerne have en relation hvor vi ikke ses, hvor vi bare skriver til hinanden og lader som om vi savner hinanden, men jeg kan mærke jeg bare ikke kan det her mere, og at jeg føler mig rigtigt dårligt og uretfærdigt behandlet. Jeg er virkeligt frustreret over hun ikke bare kan lade det her værre, og at jeg heller ikke har taget at skrive til hende men at det hele er så falsk og jeg føler virkeligt hun har holdt mig hen og jeg har spildt alt for meget tid.
Nu har hun skrevet til mig igen at hun savner mig, søde, osv. Jeg vil gerne lukke den permanent, men jeg har tænkt meget over hvordan jeg får det gjort. Lader jeg være med at svare hende? Sletter jeg hende? Vi var jo rigtigt tætte engang, men med den måde hun behandlede mig på ville det måske også være fair hvis jeg droppede kontakten?
Allerhelst vil jeg at vi ender det her, og er ærlige overfor hinanden. Jeg vil bare videre. Hun er kommet videre (føler jeg) men hun vil gerne holde mig hen og det er jeg færdig med
Hilsen en frustreret(!) kvinde.

GirlTalks svar
Kære Katrine,
Hvor er det dejligt at dit liv kører på skinner, på så mange punkter. Det lyder som om, at du befinder dig et rigtig skønt sted lige nu, og at du lever det gode liv som 21-årig i den by, du er flyttet til.
Du skriver, at den relation du og din veninde havde i teenageårene var præget af, at der ikke rigtigt var plads til dig. I tilbragte meget tid sammen, og blev trætte af hinanden efter et stykke tid, men på trods af det investerede du tid og energi i at forsøge at få det til at fungere mellem jer. Dette fortryder du, fordi du godt kan se nu, at din tid havde været bedre investeret hos dine andre veninder.
Nu står du et sted, flere år efter, hvor din veninde rækker ud til dig og forsøger at skabe en form for kontakt. Det gør hun ved at kalde dig søde ting, og prøve at planlægge at I skal ses, men hendes ord fører aldrig rigtigt nogen steder hen.
Når jeg læser dit brev skinner det tydeligt igennem, hvordan du faktisk mest bare er super træt af hendes opførsel, hvilket jeg godt kan forstå. Det kan virke meningsløst at lægge sin energi hos en, som siger en masse velmenende ting, men som ikke formår at handle på sine ord. Derudover nævner du, at du tror at hun måske gerne vil have en veninderelation, hvor I skriver sammen engang imellem, og at dette ikke stemmer overens med dine behov. Du føler dig dårligt og uretfærdigt behandlet, og det virker som om, at der har ophobet sig en masse frustration i dig, hvilket jeg vil understrege er fuldstændigt naturligt, situationen taget i betragtning.
Til sidst i dit brev skriver du, at du gerne vil lukke relationen permanent, men at du ikke ved hvordan du skal gøre det, fordi I plejede at være tætte, og du ved ikke helt hvad du kan tillade dig at gøre. Hvis det er det du fortsat ønsker, vil råde dig til at kommunikere helt åbent og ærligt. At stoppe med at svare på hendes beskeder eller at slette hende, og dermed ignorere hende, i forsøget på at få hende til at forstå at du ikke ønsker en relation til hende længere, synes jeg ikke er vejen frem - uanset hvilken relation man står i er det, i mine øjne, altid vejen frem at spille med åbne kort, og sige hvordan man har det. Ikke fordi du nødvendigvis "skylder" hende det, men fordi åbenhed og ærlighed altid er på sin plads, når man afslutter en relation - om ikke andet for din egen skyld, så du kan komme videre herfra velvidende om, at du har afsluttet jeres relation på en pæn måde.
Jeg håber at du kan bruge mit svar. Du er altid velkommen til at skrive ind i rådgivningen, hvis du får brug for det <3
Alt det bedste
Mathilde