mils, 13 år
18. januar 2023
Jeg vil have mit første kys NU!
hej alle!
jeg er en pige på 13 og jeg haster mega meget med at få mig første kys da næsten alle mine andre venner har fået det nu! jeg ved godt man ikke bare skal gøre det for andres skyld men vil altså også virkelig gerne prøve det, i film osv. ser det bare så romantisk ud. Hvad gør jeg, jeg vil have det sker NU!

GirlTalks svar
Kære Mils,
Mange tak for dit brev - hvor sejt at du skriver herind og deler dine tanker <3
Det lyder rigtig dejligt, at du har mod på at få dit første kys! Det kan nemlig, som du skriver, være meget romantisk at kysse! Men man skal også huske på, at film ikke er virkelighed, og at kys derfor ikke altid er så romantisk som det ser ud i film. Jeg har selv erfaret at kys er allerbedst, når det er med en man godt kan lide og især en man er tryg ved.
Som du selv skriver, er det ikke en god ide at kysse for andres skyld. Det er vigtigt, at du selv mærker efter om du virkelig har lyst til det. På den måde bliver kysset også bedst, hvis begge parter har lyst til at kysse. Dit første kys skal gerne være en god oplevelse og noget som du har lyst til at gøre igen.
Det lyder som om, at du gerne vil have dit første kys, fordi de fleste af dine venner har fået det. Jeg kan godt forstå, at du gerne vil "følge med" og kunne snakke med, når de taler om at kysse. Men husk, at det er DIG, der helt selv skal bestemme hvornår du er klar til at få dit første kys. Og du har slet ikke travlt, det skal nok komme en dag helt af sig selv. Jeg er sikker på, at du ikke er den eneste der ikke har fået sit første kys, og det er helt naturligt at sidde med de tanker, som du sidder med. Det er nemlig meget spændende med det aller første kys og det er en milepæl for mange. Men som sagt er det DIT første kys og det skal være på dine præmisser, når du har lyst og er klar!
Hvis du gerne selv vil gøre noget aktivt for at få dit første kys, så kan du måske prøve at tænke over, om der er en du gerne vil kysse med. Måske er der en du synes er lidt sød? Så kunne du i hvert fald prøve at tale mere med den person, og måske at personen også synes at du er lidt sød. Det kan også være at dine venner og veninder har nogle tips til hvordan du kan få dit første kys.
Jeg håber du kan bruge mit svar og jeg ønsker dig alt muligt held og lykke med dit første kys. Jeg håber det bliver fantastisk for dig <3 Du er selvfølgelig altid meget velkommen til at skrive ind igen, eller skrive ind til vores rådgivning, som har åbent hver aften.
Stort kram fra Sara <3