Emilie, 21 år
18. august 2023
Jeg føler bare ikke, at min krop er rigtig at være i
Jeg ved virkelig ik hvordan jeg skal komme igang der er så meget der ville ud men ik kan komme ud men prøver ...
Hej girltalk
Jeg hedder Emilie og er 21 år og jeg har igennem flere år været virkelig usikker på mig selv og især på min krop og hvordan den ser ud jeg føler bare ik at min krop er den rigtig at være i og har derfor i en længere periode ik været og er stadig ik særlig god ved den min utilfredshed med min krop har påvirket mit selvværd og min trivsel virkelig negativ i en retning med psykisk sygdom og mistet troen på mig selv alt det jeg har været igennem som ung teenager og enlig også som barn har ødelagt mig og ødelægger mig mere og mere jeg har igen tro på mig selv mere og har på flere måder også prøvet at komme væk fra livet
Med årene er mit psykiske gået ned af bakke først med angst og nu sf (spiseforstyrrelse) borderline og svære psykotiske symptomer flere indlæggelser end hvad jeg kan tælle på en hånd og rigtig meget tvang
med tiden kunne jeg godt være bange for jeg er min egen død

GirlTalks svar
Kære Emilie,
Tusind tak for dit brev <3 Det kan nogle gange være utroligt svært at sætte ord på sine tanker og følelser, så derfor er det også bare så sejt, at du har turde skrive ind til os. Jeg vil prøve mit bedste på at svare dig!
Det kan være så svært, når vi ikke føler os godt tilpas i vores kroppe. Særligt fordi vi ikke kan slippe ud af den og har den med os hele livet. Hvis det kan være nogen som helst form for trøst så husk på, at du er langt fra den eneste, som har det ubehageligt eller er usikker på sin egen krop.
Når jeg nogle gange har haft det svært med mit udseende, så har jeg tænkt over, hvordan det er, at jeg snakker til mig selv. Fordi jeg lagde mærke til, at jeg var ret hård mod min krop og snakkede ret grimt til mig selv, og det gjorde mig helt vildt usikker. Men jeg fik det råd, at jeg kun måtte sige ting om mig selv, som jeg også ville sige til en af mine veninder. Jeg ville aldrig sige grimme ting om dem, men jeg ville kun sige alle de smukke ting, som jeg kan se ved deres krop. Måske du kan prøve at gøre det samme?
Jeg er virkelig ked af at høre, at du ikke tror på dig selv mere. Det betyder nemlig ekstremt meget, hvordan vi tænker om os selv. Og hvis man først er kommet ind i en dårlig rytme med at tale negativt til sig selv eller ikke åbne op omkring sine følelser, så bliver det kun endnu mere svært at komme ud af. Det kræver et stykke arbejde, men jeg er sikker på, at du kan klare det, Emilie! Du har allerede taget et kæmpe skridt ved at skrive ind til mig her hos GirlTalk <3
Hvis du måske har nogle veninder eller familie, som du måske stoler lidt ekstra på, så kunne næste skridt måske være, at du kunne prøve at dele de her tanker med dem? Selvom de ikke kan fjerne problemet, så kan det være nemmere at løfte, hvis man har nogle at gøre det sammen med. Jeg synes virkelig, at du er så utroligt sej, og du fortjener alt det bedste <3
Jeg håber, at du kan bruge mit svar og mine råd. Hvis du nogensinde får brug for at tale mere om det, er du altid velkommen til at skrive ind til GirlTalk's rådgivning, som har åbent hver aften. Vi vil altid lytte til dig <3
Mange kærlige hilsner, Katrine