Mette, 15 år
11. juli 2023
Jeg har gjort mange ting som jeg fortryder, og jeg er virkelig bange for at det kommer ud til min familie.
Hejsa
Jeg er en pige på 15 år, der her på det seneste har følt sig ret overvældet. Og det har jeg fordi at jeg har gjort mange ting som jeg fortryder, og jeg er virkelig bange for at det kommer ud til min familie.
Jeg begyndte at drikke til fester her i maj måned, og så da jeg var fuld røg jeg for første gang en cigaret og på en puff-bar.
Heldigvis har rygningen af cigaretter ikke udviklet sig til mere end et par få fejltagelser, men jeg er dog begyndt at vape.
Det startede til fester og nu ha jeg så min egen. Jeg kan sagtens gå en uge eller 2 uden, men jeg har ikke lyst til det. Fordi at jeg ikke vil føle mig udenfor, og jeg er bange for at mine veninder synes jeg er kedelig.
Jeg hader virkelig at jeg gør det, og det bringer virkelig meget uro i min hverdag, fordi at jeg konstant er paranoid for at min familie skal finde ud af det. Jeg prøver at skaffe mig af med den, men jeg kan ikke få mig selv til det.
Og udover det, så en aften da jeg var fuld lavede jeg noget med en dreng. Og nogle af tingene er lidt sløret, men kan huske det meste. Jeg er en pige der har svært ved at holde noget hemmeligt, og synes det var stort. Så jeg fik sagt det til at par stykker, og før jeg vidste af det vidste ALLE DET - vi snakker venner, hele årgangen, lærerer og pædagoger. Basically de eneste der ikke ved det er mine forældre.
Jeg har det meget svært i skolen pga. det. Jeg hører for det hver dag, og det hjælper jo ik lige frem at drengen går i min klasse. Hvis jeg siger et eller andet, så får jeg bare sætninger som “hold din mund, og sut pik i stedet” kastet i hovedet.
Jeg troede så at det ville blive bedre over sommerferien, eller at jeg i det mindste ville få 6 ugers pause. Men nej, jeg har ikke kunne undgå det. Jeg møder hele tiden folk, og der kommenterer hele tiden på det.
Jeg tænker det nok skal lægge sig, men jeg er bange ret paranoid. Jeg valgte nemlig at tage hjem til drengen for et par uger siden, og der mistede jeg min mødom.
Det var en MEGA ubehagelig oplevelse, pg jeg skammer mig og fortryder det rigtig meget. Jeg er virkelig bange for at folk skal finde ud af det, eller at han fortæller det videre.
For hvis folk reagerer så voldsomt på at jeg i fuldskab har givet en dreng et blowjob, hvordan ville de så ikke reagerer på at jeg har haft sex?
Jo mere jeg skriver, kan jeg godt høre at det er min egen skyld. Det er mig selv der har valgt at gøre det, det er mig selv der har sagt det videre, og det mig selv der overtænker det.
Jeg ved bare ikke hvad jeg skal gøre. Intet i verden kunne få mig til at fortælle det til min mor, men ved at det er derfor jeg siger det til alle mulige andre. Jeg plejer at sige alt til hende, men jeg ved hvordan hun ville reagerer. Hun ville synes jeg var klam, og det ville jeg ikke kunne leve med.
Jeg ved bare ikke om jeg kan klare det meget længere. Alle de løgne, og alle de hadefulde kommentarer. Folk snakker om mig som at jeg er en luder. Og det går kun udover mig. Jeg hader det. Jeg fortryder det. Og jeg ville bare gerne rejse tilbage i tiden og ændre det.
Jeg ved virkelig ikke hvad i skal bruge det her brev til, eller hvordan i skal give mig råd. Tror bare jeg havde brug for at få det ud, så tak for muligheden. Det er kun toppen af isbjerget, men det hjalp lidt.
Jeg tager virkelige mange dumme beslutninger og jeg gør det som en udvej, en flugt. Jeg ved bare ikke hvad jeg flygter fra. Er det normalt at saboterer sig selv på den måde, fordi man er ulykkelig over noget man ikke selv ved hvad er?

GirlTalks svar
Kære Mette,
Tak for dit gode og uddybende brev - Det er dejligt du skriver ind til GirlTalk og jeg synes, at du beskriver din situation nuanceret og med gode refleksioner, og det er total beundringsværdigt. Jeg kan ikke gå dybdegående ind i alle dele af dit flotte brev, men vil vælge noget ud og give dig mit perspektiv på det.
Jeg fornemmer, at en af de ting, der går igen i de emner, du beskriver, er din frygt for at dine forældre finder ud af de ting, du har gjort. Jeg gætter på, at det er fordi du er bekymret for, hvordan de vil reagere. Måske fordi du kender deres holdninger til de givne emner (rygning/vape/sex) - Måske fordi, du føler, det er for privat og at dine forældre ikke skal kende til den viden om dig. Uanset, så vid at der ikke er noget galt med dig. Når vi er unge, prøver vi nye ting, og det er helt normalt. Og det giver ingen andre mennesker ret til at dømme dig - heller ikke dine forældre, skulle de finde ud af det.
Jeg synes, det er naturligt, at du føler dig overvældet af de situationer, du refererer til. For det første, er det er naturligt at vi føler os overvældede, når der sker ting, vi ikke har det rart med. I din situation kan du heller ikke selv vælge, hvornår du har "fri" fra at forholde dig til det. Dine skolekammerater konfronterer dig med, at du har haft sex med din klassekammerat, når de har lyst til det, og ikke kun når du selv vælger at tænke på det. Med tanke på, at du ikke har kontrol over, hvem der fortæller "din hemmelighed" videre, synes jeg, at det er HELT forståeligt, at du nogle gange føler dig paranoid omkring, om dine forældre finder ud af det.
Som individer har vi ret til at holde nogle ting privat, og selv vælge hvem vi vil dele ting med. Nu kender jeg jo ikke dine forældre, så jeg ved af gode grunde ikke, hvordan de vil reagere, hvis de finder ud af de her ting, du gerne vil holde for dig selv. Jeg sidder og tænker på, hvad du føler, der er det værste, der kan ske, hvis de finder ud af det alligevel? Kunne der være en chance for, at de slet ikke vil reagere så slemt som du tænker? Jeg ved det jo ikke, men nogle gange er dét vi frygter værre end selve virkeligheden.
Med de udtalelser du fortæller, synes jeg, det lyder som en grænseoverskridende måde dine klassekammerater omtaler dig og din seksuelle debut på, og jeg forstår godt, at du synes det er VILDT ubehageligt at rigtig mange mennesker ved noget privat om dig. Det er ikke i orden, at dine kammarater siger det højt og omtaler dig, og det, på en grim måde. Sex er normalt og en helt naturlig drift, vi som mennesker har. Det er ikke noget vi skal føle os skyldige omkring eller skamme os over. Det er selvfølgelig vigtigt, at vi lytter til vores egne grænser i det, og gør det af lyst.
Du skriver, at du ville ønske, du ikke havde haft sex med din klassekammerat og du ville ønske, at du kunne skrue tiden tilbage. De fleste af os mennesker har prøvet at være i en situation, i livet, hvor vi ville ønske, at vi kunne skrue tiden tilbage og have gjort noget anderledes. Det kan vi desværre ikke. Til gengæld er det med til at forme os som menneske og gøre os til dem, vi er. Du skriver også, at du godt ved, at du selv har gjort det, og her tror jeg, at det er vigtigt at huske på, at vi ofte først mærker at vores grænser er overskredet, efter de er overtrådt. Måske kan det være rart at dele dine tanker og følelser om situationen med en fortrolig, som du stoler på? Èn som ikke siger det videre eller dømmer dig, for eksempel en god veninde.
Jeg håber mit svar kan gavne dig. Fordi der er flere situationer, der fylder for dig, vil jeg gerne invitere til, at du kontakter GirlTalks Rådgivning. Fordelen ved det er, at vi kan gå i dybden med emnerne sammen med dig, og det virker til, at du har rigtig meget på hjerte. Der er andre piger, der har skrevet ind med spørgsmål lignende dine, så du er bestemt ikke alene! <3
Kæmpe kram fra Sine