Sophia, 15 år
01. august 2023
Jeg ved ikke om jeg skal slå op med ham
Hej Girltalk
Jeg håber i vil hjælpe mig lidt.
Mig og min kæreste har været sammen i godt 3 måneder nu. Men har det ikke som om at vi er kærester, jeg ved ikke om jeg skal slå op med ham. Det er begge vores første kæreste. Han gider aldrig at være sammen med mig, fordi hans mor ikke ved noget. I skolen var vi meget sammen, så meget at alle vidste det efter 1 uge, selv lærene. Det er kun engang i mellem han sender hjerter, og føler ikke rigtig at vi er som kærester mere, her de sidste 2 ugers tid, har han ikke skrevet godnat eller godmorgen, og han har heller ikke svaret på det, hvis jeg har skrevet det til ham. Ved ikke om han ikke gider mig mere. Men er virkelig virkelig i tvivl om hvad jeg skal gøre. For jeg elsker ham jo, har bare været rigtig rigtig irreteret på ham her de sidste 2 ugers tid, og især fordi det fortsætter. Det eneste vi gør, det er lige at snappe lidt sammen engang i mellem.
Jeg har også bare en utrolig stor trang til sex. Jeg ved ikke hvad det er der gør det, men har bare virkelig lyst til det. Jeg har aldrig prøvet det før. Men det er bare som om at kroppen og hjernen siger at jeg skal. Det er lidt svært at forklare hvad jeg mener. Det er ikke fordi jeg føler mig klar til det OVERHOVEDET, men det er bare som om at min hjerne og krop, siger at jeg skal. Men er også bare utrolig usikker på min krop. Jeg ved ikke hvad jeg skal gøre
Kh, en meget tvivlsom pige.

GirlTalks svar
Kære Sophia,
Tak fordi du skriver ind og deler dine tanker. Jeg vil gøre mit bedste for at give dig et godt svar <3
Når jeg læser dit brev, fornemmer jeg at der er to vigtige emner på spil: dit forhold til din kæreste og dine tanker omkring sex. Jeg ved, at der er rigtig mange, som kan genkende de tanker og følelser som du beskriver.
Når du fortæller om dit forhold til din kæreste, kan jeg godt forstå at du sidder med nogle svære tanker. Du skriver selv, at du ikke ved om du skal slå op med ham eller blive. Jeg kan godt forstå din tvivl. Alle forhold er forskellige, så jeg kan ikke bedømme hvad der er et godt forhold for dig. Det som jeg dog kan fornemme ud fra dit brev er, at du savner at han viser mere interesse for jeres forhold. Det kan være rigtig svært for mange i parforhold, at tolke sin kærestes signaler eller mangel på samme. Derfor opfordrer jeg altid til, at man taler med sin kæreste om det. Mon du kunne have mod på det? <3
Det kan være svært at sige hvad man har brug, men jeg synes du har nævnt nogle eksempler på, hvor du savner at han udviser mere interesse for dig. Måske du kunne vise ham brevet, eller bare sende ham en besked, hvor du kan fortælle ham, hvordan du har det. Du skal også vide, at det er helt normalt at opleve udfordringer i sit forhold. Alle par skal gennem nogle svære snakke, for at kunne blive bedre sammen. Så det er helt okay, at føle som du gør <3
Du skriver også i dit brev, at du kan mærke en nysgerrighed på sex. Der kommer i løbet af manges teenageår, en stor interesse og lyst til at udforske det seksuelle, så det du oplever, tænker jeg at rigtig mange kan genkende! Med den nye lyst til at udforske dette, kommer der også for nogen, en masse tanker omkring kroppen. Det er også helt okay. Igen tænker jeg, at mange kan genkende den usikkerhed, som du beskriver.
Du skal vide at din krop er lige som den skal være. Vi kan desværre komme til at sammenligne os selv med hvad vi ser på fx instagram, tiktok eller noget helt tredje, men vi skal huske at alt det vi ser ikke altid er virkeligheden. Der er ingen mennesker, som er perfekte - men alle er værdifulde præcis som de er og ser ud! <3
Hvis du har lyst, så synes jeg at du skal prøve at tjekke nogle af vores artikler og podcast ud omkring sexlyst, første gang og om kropsidealer her. Det kan forhåbentlig give dig nogle god råd og et indblik i de ting, du mangler svar på <3
Jeg håber at du kan bruge mit svar! Husk at du også altid er velkommen til at skrive ind til vores rådgivning, som har åbent hver aften <3
Mange sommerkram herfra!