14 årige pige, 14 år
16. juni 2023
Jeg er ikke interesseret i at have sex med min kæreste
Hej girltalk
Jeg har valgt at skrive ind til jer fordi at jeg virkelig står i et dilemma og har brug for et råd eller to😅
Jeg er en pige (14år) og har en kæreste (16år)
Og jeg er ikke interesseret i at have sex og alt det der endnu for jeg er ikke klar og det har han lidt svært ved at forstå så vi kommer tit op at skændes og bliver tit uvenner så jeg ved ikke helt hvad jeg skal gøre ved det og jeg har også nogle rimelig store tillids problemer fordi at han har brudt min tillid mange gange og jeg stoler ikke rigtigt på ham når han er sammen med kammarater osv (han har nemlig haft en fortid med rygning og hash) og jeg er ikke interreseret i at være sammen med en ryger så lige det sidste stykke tid har han røget når han har været sammen med venner osv selvom jeg har sagt at han ikke skulle osv men jeg bliver også utroligt jaloux når han er sammen med venner osv og det vil jeg gerne vænne mig af med så jeg ikke bliver så ked af det vær gang😅 håber at i kan hjælpe mig

GirlTalks svar
Kære du,
Mange tak for dit brev. Hvor er det godt, at du skriver ind til os, når du står i et dilemma og har brug for råd. Det er meget modigt at åbne op omkring dine tanker, især når det handler om ikke at være interesseret i at have sex endnu. Sex kan være et sårbart emne for mange piger.
Først og fremmest vil jeg gerne anerkende dig for, at du kan mærke, at du ikke er klar til at have sex endnu. Det kan være svært at mærke og holde fast i hvad man selv vil, når ens partner har det på en anden måde. Det er helt okay, at du ikke er klar endnu. Det er din krop og det er dig der bestemmer, hvornår du er klar. Du skriver, at din kæreste har svært ved at forstå det, og det kan skabe konflikter i mellem her. Jeg kan forestille mig, at det må være svært for dig, og du måske kan føle dig forkert, når han ikke forstår dig. Jeg synes, det er vigtigt, at din kæreste respekterer, at du ikke føler dig klar endnu.
Det er fundamentet for et sundt forhold, at begge parter respekterer hinanden, særligt når det kommer til krop og sex. Jeg tror ikke, at det bliver en rar oplevelse for dig at have sex for første gang, hvis du gør det for at imødekomme din kærestes behov for at have sex. Når det er sagt, så forstår jeg godt, at det er en svær situation for dig, da jeg tænker din kæreste betyder meget for dig. Men hvis din kæreste ægte holder af dig, vil han respektere, at du ikke er klar endnu.
I forhold til at din kæreste ryger hash, kan jeg virkelig godt forstå, at du ikke har lyst til at være sammen med en, der ryger. Jeg synes, at det er rigtigt sejt, at du har sagt fra, og at han ikke skulle ryge. Der er mange andre piger, der skriver ind til os omkring kæresteproblematikker, der er lig med, hvad du beskriver i dit brev. Vi plejer at huske pigerne på, at det er svært at løse andres problemer, hvis de ikke selv vil hjælpes.
Til sidst skriver du, at du kan opleve at blive utroligt jaloux, når din kæreste er sammen med venner, og at du gerne vil vænne dig af med det. Jeg synes, at det er sejt, at du reflekterer over, at du ikke har lyst til være jaloux. Det kan jeg godt forstå, da det kan være en rigtig ubehagelig følelse at være i. Jeg tror, at jalousi bunder i usikkerhed, og jeg synes, at det giver mening, at du til tider kan føle dig jaloux, når du skriver, at du  din kæreste har brudt din tillid mange gange. Det er jeg ked af at høre, at han har. Måske du kan prøve at undersøge nærmere hvilke følelser, du oplever, når du bliver jaloux f.eks. skriver du, at du bliver ked af det, ved du hvad du bliver ked af? Det kan måske hjælpe dig til at blive klogere på, hvad der sker mellem dig og din kæreste.
Jeg håber, at du kan bruge mit svar til noget <3 Husk at du altid må skrive ind til os i rådgivningen, hvis du får brug for at tale mere om det. Vi har åbent hver aften.
Jeg ønsker dig alt det bedste, og håber du får en rigtig dejlig sommer!
Mange hilsen Cecilie