Anonym, 15 år
15. maj 2023
Jeg har aldrig kysset nogen
Hej Girltalk. Jeg er en pige på 15 år og jeg har aldrig kysset nogen, jeg ved ikke engang hvordan man gør. Og der er ret mange af mine venner der heller ikke har prøvet det, men jeg får bare lidt stress over det fordi at jeg ikke gider være den der ikke kan.

GirlTalks svar
Kære du,
Mange tak for dit brev - det er så skønt, at du skriver herind med dine tanker, og det kræver en masse mod!
Du skriver, at du får lidt stress over, at du ikke har kysset nogen, og det tænker jeg er helt normalt at have - dog vil jeg også sige, at det er helt normalt ikke at have kysset med nogen endnu i din alder. Der kan være mega mange tanker forbundet med at have sit første kys. Jeg kan også huske, hvor meget det betød dengang, at jeg var i din alder. Jeg tænker på, om du mon også har delt dine tanker med dine venner? Du skriver at det heller ikke er alle der har prøvet det endnu, så måske kunne det være rart for dig at dele dine tanker med dem, måske har de også de samme tanker som dig? Hvis nogle af dem havde prøvet at kysse med nogen før, kunne du også spørge dem om hvordan det var? Selvfølgelig kun hvis de har lyst til at dele det <3
I forhold til hvordan det bliver, når du har dit første kys, tænker jeg, at du måske kan overveje, hvordan du godt kunne tænke dig, at det blev - kunne du tænke dig, at det var med en bestemt en, der var ekstra sød? Måske du har en bestemt i tankerne allerede nu? Eller kan det være, at du ser dit første kys mere som noget, der skal 'overstås', og at det er lidt ligemeget, hvem det er med? Uanset hvordan du har det, er det helt okay - og jeg tænker, at det vigtigste er, at du har gjort dig nogle tanker om det inden <3
Der kan være helt vildt mange måder at kysse på, så jeg tænker også, at det er vigtigt at have fokus på, om dig og den, du kysser med, er et god match - og bare mærke efter, hvad der føles naturligt, når I kysser. Så er jeg sikker på, at det nok skal blive en god oplevelse, og det kan måske også tage dit fokus lidt væk fra, om du kan finde ud af det eller ej. Og ligesom alt andet kræver det øvelse at blive rigtig god til at kysse!
Til sidst vil jeg også bare påpege, at kys ikke altid er som på film. Det er vigtigt ikke at have urealistiske forventninger til sig selv og hvordan det skal føles, ud fra det man har set på film. Så husk på, at det er okay, hvis kysset ikke er fuldstændig magisk eller at det kan være lidt akavet i starten. Det er helt naturligt også at opleve det, men du må ikke blive skuffet <3
Hvis du har brug for at snakke mere om det, er du velkommen til at skrive ind til os i rådgivningen <3
Held og lykke med det hele <3
Knus
Emilie, GirlTalk