Anonym , 20 år
02. juni 2023
Er det min egen skyld at blive holdt udenfor?
Min veninde mener, at man kun kan være venner, hvis man har penge til det.
F.eks. Er det min egen skyld at blive holdt ude, fordi jeg ikke har pengene til at tag i byen hver weekend, som udeboende.

GirlTalks svar
Kære du,
Jeg er ked af at høre, at du oplever at blive holdt udenfor blandt dine venner. Det er aldrig en rar følelse. Men hvor er jeg glad for, at du skriver ind til GirlTalk med din oplevelse, så vil jeg gøre mit bedste for at hjælpe dig videre <3
Først og fremmest har venskab og økonomi ingen sammenhæng i min optik. Man kan være venner med lige hvem man har lyst til, så længe man har lyst til at være venner, og man behandler hinanden med respekt.
Du skriver også, at du ikke har penge til at tage i byen hver weekend som udeboende. Det er jo helt forståeligt, hvis økonomien eller lysten ikke er der til det. Ens venner skal respektere den, man er, og det man kan og har lyst til at byde ind med i et venskab. Man kan jo også lave en masse andet sammen, som ikke involverer alkohol og er mere budgetvenligt.
Hvis du har mod på at tage en snak med din veninde, vil jeg råde dig til at spørge hende om, hvad et venskab er for hende. Dernæst tænke over hvad et venskab er for dig, og hvad du forventer af et venskab. Det er okay at stille krav til sine venskaber, for man skal også være tro mod sig selv og have det godt <3
Jeg håber, at du kan bruge mit svar og kan tage det med dig videre <3 Husk at du også altid er velkommen til at bruge vores anonyme rådgivning, som har åbent hver aften!
Mange GirlTalk kram herfra