Michelle, 16 år
15. maj 2023
Jeg er ked af at skulle stoppe på efterskolen
Jeg går i 10. på efterskole og jeg ser nærmest med gru hen imod at det snart er slut. Det har været det bedste år i mit liv. Jeg har aldrig haft så tætte relationer til nogen som til mine venner på efterskolen og vi er kommet fuldstændig ind under huden på hinanden. Jeg har haft de mest utrolige dybe snakke med mine venner og har også været helt fysisk tæt på mange af dem. Ikke bare de mange søde drenge men også pigerne. Ja jeg tror jeg kender hver kvadratcentimeter af min roomies krop og ville altid kunne genkende den med bind for øjnene. Min sexualitet er blevet utrolig modnet på det år. Men hvad sker der når vi nu skilles og spredes for alle vinde? Ved godt jeg skal have nye relationer på gymnasiet men tanken om at skulle undvære min roomie og alle de andre er helt forfærdelig for mig. Ved godt vi stadig kan have kontakt men der er jo en kæmpe afstand imellem os. Er det et savn man kan komme over, hvordan tackler man det? Jeg hader tanken om adskillesen. Og hvordan skal det gå med min sexualitet? Jeg er virkelig berørt af det.

GirlTalks svar
Kære Michelle,
Mange tak for dit brev herind til GirlTalks brevkasse <3 Og tak for at dele din historie med os og åbne op, når du har noget på hjertet <3
Det lyder bare rigtig dejligt, at du har haft det bedste år i dit liv på din efterskole og har dannet mange nye tætte relationer, som du også har dybe snakke med <3 Det kan føles rigtig skønt, når livet er fyldt med gode stunder, og når man føler man har muligheden for at udforske sig selv og lære sig selv bedre at kende. Derfor kan jeg også godt sætte mig ind, at det kan være svært for dig, at skulle tage afsked med livet på efterskolen og på gensyn til dine gode venner.
Det kan være svært for mig at sige, hvad der lige præcis kommer til at ske i fremtiden, når I spredes for alle vinde efter jeres efterskoleophold, og om det er et savn du kommer over <3 Og det lyder også som om, at du selv også er rigtig god til at reflektere over din situation og hvad fremtiden ellers kommer til at byde på. Som du selv skriver, kan det være dig og dine venner stadig kommer til at holde kontakten, og måske I også har snakket sammen om, hvordan I kunne sørge for at det varer ved <3 Det kan også være i allerede aftaler nu, hvornår I skal mødes igen, så I har noget at se frem til. Heldigvis i dag, er det også muligt at have online kontakt med hinanden, så måske jeres kontakt til hinanden kan være hyppigere, når i kan skrive, ringe og have videoopkald med hinanden.
Hvis du føler, det kan være svært allerede nu at håndtere dit savn til efterskolen, kan det måske også hjælpe at skrive dine tanker og følelser ned i en dagbog eller lignende. På den måde kan du komme ud med de ting, du går og bærer rundt på om end du så lister alle de ting du kommer til at savne, eller måske også de ting, som du særlig vil mindes og, som har været de dejligste oplevelser <3 Derudover er det også vigtigt for mig at fortælle dig, at det er helt okay at savne og være ked af at noget slutter. Du kan også forsøge at vende situationen til noget positivt, og tænke på hvor rart det måske egentlig er at have oplevet noget der er så skønt, at det gør helt ondt at skulle sige farvel eller på gensyn til <3. Det kan også være det hjælper dig at snakke med dine gode venner og roomie om savnet. Måske I er fælles om savnet og kan snakke om, hvordan I tænker savnet kan håndteres <3
Måske kunne I også lave nogle minde ting sammen, som I alle kan tage med hjem, når efterskolen slutter? Det kan både være at skrive breve til hinanden, lave T-shirts med jeres navne eller lave en scrapbog med billeder af jer alle sammen. På den måde kan I alle tage noget fysisk med hjem og have på værelset, så I kan mindes jeres gode tid på efterskolen <3
Det er også helt okay, at være nysgerrig og lysten på at udforske sin seksualitet. Det er du bestemt ikke den eneste som gør <3 Hos GirlTalk skriver vi med mange piger, som også har tanker, bekymringer og overvejelser i forhold til deres seksualitet, så du er bestemt ikke alene. - Af den grund er det også helt okay, hvis du føler for at udforske din seksualitet endnu mere efter dit efterskole ophold. Det er nemlig helt okay at være i tvivl og forvirret eller afklaret med sin seksualitet. Du kan jo altid kontakte dine nære veninder fra efterskolen og tale med dem om dine tanker omkring din krop og seksualitet. Derudover så er jeg sikker på at du også vil møde andre mennesker, som har det på samme måde som dig, når du starter på gymnasiet.
Jeg kan mærke, at du har haft et helt fantastisk år på efterskolen og hvor meget denne tid betyder for dig. Derfor vil mit råd til dig være, at forsøge at gøre alt hvad du kan for at holde kontakten. For eksempel ved at kommunikere online, når det er muligt eller sørge for at lave aftaler. Jeg har selv erfaret, at man skal passe på med at tage sorger på forskud. Det kan være at I fastholder jeres fantastiske venskaber uden problemer. Jeg kender i hvert fald selv mange som stadig har venner fra efterskolen, selvom det er over 10 år siden de gik der. Så det er bestemt ikke umuligt at holde fast i gode venskaber <3
Jeg ønsker alt det bedste for dig videre i livet efter efterskolen. Husk du altid er velkommen til at skrive til os igen i vores rådgivning, hvis du har brug for det. Vi er her altid til at lytte <3
De bedste hilsner fra Cecilie