Karen, 13 år
28. marts 2023
Jeg er klar til noget seksuelt, men føler mig så forkert - er det kun mig?
Okay så jeg er virkelig forvirret (det handler om sex) altså jeg er 13 snart 14 og det sidste halve år er jeg bare blevet sådan, jeg ville virkelig gerne lave noget i ved seksuelt ikke spdan 🍆🍩 men bare kysse få finger i ved den boldgade. Men hvergang jeg sådan bare nævner det mindste for mine veninder altså ikke engang noget tæt på hvad jeg føler er de vare sådan “ad føj stop” og jeg føler mig så fkn forkert er det kun mig? Kunne virkelig godt bruge noget hjælp til hvad jeg skal gøre osv. hilsen en forvirret pige

GirlTalks svar
Kære Karen,
Tusind tak for dit brev - det er mega sejt, at du skriver ind med dit spørgsmål <3
Først og fremmest vil jeg gerne fortælle dig, at der IKKE er noget forkert med dig, og at det bestemt heller ikke kun er dig, der har det på denne måde i din alder. Det er faktisk meget naturligt, at man lige omkring din alder, nogle gange tidligere og nogle gange senere, begynder at interessere sig for kroppen og sex.
Det er selvfølgelig super ærgerligt, at dine veninder reagerer, som de gør, når du prøver at snakke med dem om det. Men måske det bare handler om, at de ikke helt er nået der til, hvor sex er spændende eller interessant for dem, hvilket selvfølgelig også er helt okay. Men det er selvfølgelig ikke helt okay og lyder ubehageligt, at de får dig til at føle, at du er forkert. Jeg kan også forestille mig, at jeg ville have det på samme måde, hvis nogen sagde "ad" eller "stop" til mig, når jeg begyndte at fortælle om mine tanker og følelser. Men igen vil jeg sige, at der virkelig ikke er noget forkert i at have det som dig i din alder, og have lyst til at kysse, få finger eller måske mere, hvis du føler dig klar til det og har fundet en sød fyr, du er tryg ved at gøre noget så personligt med.
Det kunne måske også være, at dine veninder i virkeligheden selv er begyndt at tænke på nogle af de samme ting som dig, men ikke nødvendigvis helt har modet til at snakke højt om det endnu, og derfor syntes det er nemmere at lukke ned for snakken ved at sige "ad" og "stop". Og indtil dine veninder bliver klar til at snakke med dig om det, så findes der mange gode rollemodeller, der påtager sig rollen som "storesøster" eller "veninden" på de sociale medier, og lægger en masse billeder og videoer op, som du måske kan relatere til. Måske det kunne give dig lidt ro, at følge sådan nogle rollemodeller på TikTok, Instagram eller lignende :) <3
Det vigtigste er, at du lytter til dig selv og dine følelser. Og så kan du evt. give den her side et kig, der fortæller nogle vigtige ting man skal huske på, når man begynder at være klar til seksuelle ting: https://mindhelper.dk/kaerlighed-og-sex/sex-forste-gang/
Jeg vil ønske dig alt godt fremover, og hvis du får lyst til at snakke mere om dette, er du meget velkommen til at skrive ind til vores chatrådgivning. Du kan se åbningstiderne på vores hjemmeside <3
Knus Karoline :) <3