Mia, 11 år
28. marts 2023
Hvad skal jeg gøre når mine forældre skændes?
Kære GirlTalk
Lige for tiden tumler jeg med nogen problemer om mine forældre.
Jeg har et nært forhold til både min mor og min far, men det sidste halve år har mine forældre gået i parterapi for bla. at finde nogle bedre måder at løse konflikter på. (Jeg synes ikke det virker)
Det gør bare at de råber, skændes, græder og sidder og har dybe lange samtaler.
Når det sker for jeg og min bror af vide at vi skal "pakke os væk"
Det er rigtig hårdt når jeg kan høre dem skændes oppe fra mor værelse eller se dem være kede af det😢
Det er ikke fordi jeg er bange for at der skal skilles.
Mit spørgsmål er: hvad skal jeg gøre når de skændes

GirlTalks svar
Kære Mia,
Tak for dit brev <3 Det er super godt, at du skriver ind til os. Det er ikke altid nemt at åbne op og dele sådan nogle ting.
Jeg kan godt forstå, at det gør dig ked af det, når de skændes. Det kan ikke være nemt at være i, og det må være hårdt for både dig og din bror. Man kan godt blive meget bekymret når ens forældre skændes og det kan være svært at forstå hvad det hele handler om, fordi det jo er noget mellem dine forældre. Så selvom de sikkert mener det "godt" når de sender jer væk, så kan man godt få det rigtig dårligt af det. Du skriver, at det er rigtig hårdt at høre dem skændes eller at være kede af det, og det kan jeg virkelig godt forstå. Jeg får sådan lyst til at sende dig et stort kram, fordi det er ikke en rar situation du er i <3
Du nævner, at dig og din bror får at vide at I skal pakke jer væk, når de skændes. Har du prøvet at snakke med ham om det hele? Måske hjælper det lidt, hvis I sidder sammen, når I bliver sendt væk og kan være der for hinanden? Jeg er sikker på at han også synes det kan være svært at være i.
Jeg tror at det er godt, at dine forældre går i parterapi. Du skriver, at du ikke tror, at det hjælper, men nogle gange tager det noget tid. Dét at de har valgt at gå i parterapi, kan forhåbentlig hjælpe dem med at blive bedre til at sætte ord på deres følelser overfor hinanden, så de ikke behøver at skændes og blive kede af det overfor jer. Så jeg håber at de med tiden vil blive bedre til at tale sammen.
Jeg bliver nysgerrig på, om du har prøvet at dele dine tanker med dine forældre? Fortælle dem, at du synes, det er rigtig svært at være i, når de skændes. Det kan være, at det vil få dem til at tænke over det? Jeg ved godt at det kan være svært at sige, men jeg er sikker på at de vil lytte til dig hvis du fortæller dem det <3
Husk, at det ikke er din opgave at løse konflikterne mellem dine forældre. Det ansvar har du ikke, og det er op til dem at finde ud af en løsning. Jeg kan godt forstå, at du er i tvivl om, hvad du skal gøre, men det bedste du kan gøre, er nok at snakke med dine forældre om den måde, du har det på. Det kan være, at I sammen kan finde ud af noget, som kan gøre det bedre for dig <3
Du er aldrig alene med dine tanker, og du kan altid dele dem hos os i vores rådgivning, hvis du har lyst. Ønsker dig al det bedste <3
Mange hilsner
Anna