Olivia, 14 år
21. marts 2023
Min far har været min mor utro
Jeg bor i en familie med min tvillingesøster, mor og far. Vi har altid været en kernefamilie og er alle store familiemennesker og det er noget vi værdsætter højt. Har også hørt før fra andre at vi virker som den perfekte familie.
Sammentidig har min søster og jeg altid været fars piger og vores far er vores helt.
I juleferien 2022 var vi på ferie i spanien, og på vej ud at spise. Jeg tager min fars telefon og går ind på snapchat for at vise min mor et sjovt filter. Dette ser min far godt og han ser at jeg går ind på snapchat men da vi i familien er meget tætte er det ikke unormalt.
Da jeg havde vist min mor filtret sætter jeg mig i sofaen med hans telefon for at sende nogle snaps. Jeg sender en snap til min tante da der står hendes navn. Jeg kommer ved en fejl til at gå ind på chatten og ser nogle underlige beskeder. Det er både frække og "kæreste-agtige" beskeder. Jeg blev helt forvirret når det jo var min tantes navn på chatten men da jeg går ind og ser hendes brugernavn kan jeg godt se det ikke er min tante. Brugernavnet er en dame ved navn Charlotte og jeg har aldrig hørt om hende før. Jeg kunne ikke tro mine egne øjne og jeg var helt i chok. Her vidste jeg godt hvad det gik ud på.
Min far har været min mor utro. Jeg scrollede op i beskederne og kunne se beskeder helt fra et halvt år tilbage hvor de havde mødtes flere gange. Da vi skulle ud at spise havde jeg stadig ikke fortalt nogen i familien om beskederne heller ikke min far. Imens vi sad og spiste på restauranten far jeg ude på toilettet for at græde og kaste op flere gange.
Da der var gået 2 dage mere af ferien hvor jeg havde gået helt i min egen verden og ladet som om intet var sket, jeg vil jo ikke ødelægge min familie og jeg var bange for hvad der ville ske hvis min mor fandt ud af det.
Om aftenen lå jeg og kunne ikke sove så jeg beslutter mig for at skrive til min far "Jeg ved alt". Han svarede ikke på min besked men havde læst den.
Dagen efter skulle vi ud og shoppe og imens mig og min far sidder på en bænk i shoppingcentret uden min mor og søster spørger han om vi skal snakke. Det var tydeligt han vidste hvad jeg talte om. Der mit på en bænk i offentligheden begyndte jeg at græde og fortælle ham hvad jeg vidste. Han sagde at det var en presset periode i hans liv og at alle hans venner gjorde det samme og hentydede til at de pressede ham ud i det. Det sagde han grædende, og min far er altså ikke typen der græder det var nok 2 gang i mit liv jeg havde set det. Han viste mig at han havde blokeret hende overalt. Han sagde til mig at han ville acceptere hvis jeg vil sige det til mor men også det modsatte.
Jeg besluttede mig for ikke at sige noget til nogen og fortsatte ferien i frygt for at ødelægge min familie.
På en af de sidste dage i ferien beslutter jeg dog at fortælle min tvillingesøster hvad jeg ved. Hun sagde hun kunne mærke på mig noget var galt. Da jeg fortalte hvad jeg vidste sagde hun at hun havde vidst det i et halvt år men unladet at fortælle mig eller mor det. Jeg var igen i chok, at hun havde gået i så lang tid uden nogen at snakke med og holdt på sådan en stor hemmelighed alene på trods af at vi er mega tætte.
Nu er det et par måneder senere og vi har stadig ikke fortalt vores mor det. Jeg har svært ved at vide hvad der er det rigtige at gøre. Det virker bare så falskt at sidde hver dag at spise aftensmad sammen mens alle ved bordet ved det udover min mor.
På den anden side ved jeg ikke om hun allerede ved det og har accepteret det bare for at bevare familien
Jeg ved ikke hvilket svar jeg håber på at få ud af det her men jeg har brug for en tredje person at snakke med udover min søster. Håber i vil dele jeres tanker og kan hjælpe.

GirlTalks svar
Kære Olivia,
Tusind tak for dit brev! Det er supersejt af dig, at du skriver herind og deler din historie med os <3 Jeg fornemmer, at du står i en rigtig træls situation og bærer rundt på en kæmpe byrde, når du kender til din fars hemmelighed.
Først vil jeg sige til dig, at jeg synes det virkelig er sejt og modigt af dig, at du konfronterede din far med hans hemmelighed, selvom jeg kunne forestille mig det må have været svært <3 Det lyder til gengæld rigtig rart, at du har din søster i denne situation, selvom du selvfølgelig blev overrasket over, at hun kendte til hemmeligheden, før du gjorde <3
Det lyder svært, at du oplever du ikke kan være ærlig overfor din mor, hvilket efterlader dig i et dilemma om, hvorvidt du bør fortælle hende om hemmeligheden eller ej <3 Jeg kan forestille mig, at det må føles som en uoverskuelig og trist situation at stå i - især fordi du måske opdagede, at din familie ikke var den kernefamilie, som den har været, eller din far lige nu måske ikke kan leve op til at være den "helt", som dig og din søster altid har set op til <3 Dog er jeg overbevist om, at hvis du fortalte din mor om din fars hemmelighed, ville hun ikke blive vred på dig, men nærmere vred på din far. Med det sagt, er det naturligvis ikke er sjovt at være budbringer af sådan en nyhed. I den forbindelse er det vigtigt at pointere, at det aldrig vil være dig, der splitter familien ad, og det aldrig vil være din skyld, hvis dine forældre ikke længere var sammen <3
Husk på, at det er din far, der er den voksne og dermed også hans ansvar at fortælle din mor om situationen. Jeg håber, du vil passe på dig selv og huske, at du ikke har gjort noget forkert <3
Hvis du har lyst til at tale mere om det, er du meget velkommen til at skrive ind i chatten/sms <3 vi vil rigtig gerne lytte.
De varmeste knus
Mona