Problem pige , 12 år
31. marts 2023
Mine venner bagtaler hinanden
Hej Girltalk!
Jeg er en pige på 12 år, jeg elsker at have mange venner og være venner med piger og drenge. Her i december måned havde jeg en venne gruppe på 9 mennesker. Den var så hyggeligt, indtil den blev meget grov i tonen. Alle i gruppen bagtalte hinanden og jeg trak mig fra den. Efter et par måneder er den gruppe blevet splittet helt op. Jeg er stadigvæk ret gode veninder med nogle af pigerne. Udover de altid bagtaler hinanden konstant. Og jeg ved ærligtalt ikke hvad jeg skal gøre! Jeg er så fucking træt af at høre på at den ene hader den ene og den anden synes det og det. Plus jeg får det også dårligt af at holde det inde, jeg ved ikke hvad jeg skal gøre.
Hilsen problem pigen

GirlTalks svar
Kære du,
Først og fremmest, tak fordi du skriver herind og deler dine tanker med os<3
Jeg kan godt forstå hvorfor du nyder at have mange venner og godt kan lide at bruge din tid med dem. Det er noget af det, der kan gøre en i det bedste humør. Derfor er det også vigtigt at mærke efter, om du har det godt i deres selskab og føler dig tryg. Det må være rigtig svært at dine veninder går og bagtaler hindanden hele tiden, hvilket gør at man ikke kan føle sig tryg i deres selskab. Det er jeg ked af at høre.
I den situation som du er i, synes jeg at det er vigtigt at mærke efter nede i maven, om du har det godt og kan slappe af i deres selskab, og om de udviser en god eller negativ energi. Det er helt okay at sætte grænser for sig selv, hvis man ikke føler sig tilpas i andres selskab - du skal nok møde en masse nye mennesker gennem dit liv! <3
Det er også en mulighed at tage en snak med dine veninder og fortælle dem hvordan du har det. Jeg er sikker på de heller ikke synes det er sjovt, at blive bagtalt og derfor vil de forhåbentlig også være forstående overfor din frustration og bekymring. I kunne prøve at få hjælp til at starte den svære samtale med en voksen i stoler på, f.eks. en lærer eller forældre. Uanset hvad du eller I vælger at gøre, så er det vigtigt at huske hinanden på, at ved at bagtale hinanden så skaber man en dårlig følelse i gruppen, og man løser heller ikke nogle af de problemer man end måtte have. Derfor er det vigtigt at lære, at tale sammen om det der er svært <3
Jeg håber mit svar kunne give dig lidt råd. Hvis du føler at du har brug for at møde nye søde veninder, kunne det også være en mulighed at starte i vores tilbud EmpowR . Det er et fællesskab for unge piger, der søger nye bekendtskaber og hvor man dele det, som man synes er svært. Derudover har vi også en gratis og anonym rådgivning, som har åbent hver aften. Her kan du skrive ind med alt det som du har på hjerte <3
Mange GirlTalk kram herfra!