Smiley, 21 år
07. marts 2023
Min kæreste, har en eks kæreste som han stadig er venner med.
Kære brevkasse
Jeg skriver ind fordi jeg har kæmpet med noget jeg synes er rigtig svært i et par måneder nu.
Jeg har en fantastisk skøn kæreste, og vi har været sammen i et halvt år. Vi har det mega godt sammen, og er hinandens bedste venner.
Der er bare en ting jeg har det rigtig svært med.
De var venner før jeg mødte ham, og nåede ikke at komme sammen så længe før hun slog op. Faktisk behandlede hun ham ikke så pænt, men de er hvertfald venner og er i samme venne gruppe.
Til at starte med havde jeg det helt fint med det, og var mega glad for jeg ikke synes det var træls eller akavet. Jeg var ærlig talt ret ligeglad, fordi jeg ved han elsker mig og er helt ovre hende.
Men de sidste par måneder er det begyndt at påvirke mig mere og mere. Jeg synes det er så hårdt. Vi bor alle i samme by, og ser regelmæssigt hinanden. Jeg ved at han ikke har følelser for hende, og stoler på ham. Han gør heller ikke noget over min grænse, f.eks. skriver han ikke med hende eller mødes med hende alene.
Men alligevel gør det mig så utilpas når vi alle 3 er i samme rum. Jeg føler lidt at hun nogle gange flirter med ham og er begyndt at give ham mere opmærksomhed. Det sårer mig virkelig. Jeg forstår ikke hvorfor. Fordi jeg kendte hende før jeg mødte ham, men da de slog op (hvilket er 2 år siden) var hun altid så kold og uvenlig over for ham, indtil… at jeg begyndte at komme sammen med ham. Jeg ved ikke helt hvad det er der sker i mig og hvorfor jeg er så ked af det over det.
Hvad kan jeg gøre? Skal jeg prøve at blive venner med hende, eller undgå hende, eller noget helt andet? Ved virkelig ikke hvordan jeg håndterer mine følelser bedst.
Hilsen en forvirret pige

GirlTalks svar
Kære dig,
Tusinde tak for dit brev! Det lyder til, at du har gjort dig mange refleksioner i forhold til din nuværende situation, og jeg vil forsøge at gøre mit bedste for at besvare dine spørgsmål <3
Det lyder jo bare mega dejligt, at du har en skøn kæreste, og at I også er hinandens bedste venner! På den anden side kan jeg godt sætte mig ind i, at det kan være svært at have en kæreste, som er gode venner med en eks-kæreste, og det kan være svært at navigere i, hvordan man skal have det med det. Jeg har selv stået i lignende situation, og jeg ved at der er mange andre piger, som også har oplevet lignende. - Og derfor er det også vigtigt for mig at fortælle dig, at du bestemt ikke er alene! <3
Du skriver for eksempel, at du stoler på din kæreste, og at han ikke træder over nogle af dine grænser. Dette synes jeg er rigtig vigtigt i et forhold, og er en god start langt hen ad vejen.
Jeg tænker på, om det måske kunne hjælpe dig at snakke med din kæreste, om hvordan du har det og hvilke bekymringer, du går med. Nogle gange kan det være rart at høre, hvordan ens kæreste tænker om de følelser, som man oplever inde i sig selv. Jeg har nemlig selv oplevet, at det kan være rart, at komme ud med sine følelser til sin kæreste, for nogle gange kan man også hurtigt gå og cirkle rundt i de samme tanker og bekymringer med sig selv. - Og nogle gange viser det sig, at der ikke er noget at være bekymret over. Ved at fortælle din kæreste om dine følelser kan det være, at I kan komme frem til en fælles løsning, og hvad der er bedst for jer, om så det er at reducere kontakten eller øge kontakten til eks-kæresten eller noget derimellem.
Hvis du synes, det er svært at finde ud af, hvordan du skal fortælle om dine følelser, kan det måske hjælpe at skrive det ned for dig selv først. På den måde, kan du måske tænke en ekstra gang over, hvordan du kunne tænke dig at fortælle din kæreste om, hvordan du har det.
I sidste ende synes jeg dog, at det vigtigste er, at du har dig selv med og sætter nogle grænser for hvad du synes er okay, og hvad der ikke er okay. Det lyder til, at du er god til at revidere løbende over, hvordan du har det, og det synes jeg bare, du skal fortsætte med! <3
Jeg tænker nemlig også, at det er vigtigt, at du har dine egne værdier med, hvis du for eksempel vælger at snakke med din kæreste om, hvordan du har det og ikke bare lader dig styre af, hvad dine kæreste synes. Jeg tænker også umiddelbart, at en god kæreste jo vil en det bedste, og at han også bør være interesseret i at høre dine grænser, og er åben overfor at justere jeres forhold til, så du har det godt i det.
I sidste ende er der ikke noget rigtigt eller forkert at gøre i sådan en situation, men det er altid vigtigt at have sig selv med i de situationer, som man står i, og at du gør de ting, der gør dig glad.
Jeg håber, at du kunne bruge mine råd, eller at de måske sætter nogle nye tanker i gang. Hvis du ønsker at snakke mere om det eller måske kunne tænke dig at høre andre perspektiver, er du selvfølgelig altid mere end velkommen til også at skrive til vores rådgivning<3
Kæmpe knus,
Emilia