Vera, 13 år
01. januar 0001
Hvordan bevarer jeg venskabet uden at føle mig som en fake friend?
Hej Girltalk
Jeg er meget bekymret for, at jeg måske er en dårlig ven. 2023 har været et mentalt hårdt år for mig, og jeg svarer tit ikke på min bedste venindes beskeder og snaps. Jeg hænger heller ikke særlig meget ud med hende længere, fordi der har været så meget shit i mit hoved som jeg ikke vil stresse hende med. Jeg føler, at jeg udnytter hende og ikke gør nok for at bevare venskabet, men samtidig vil jeg ikke spilde hendes tid ved at fortælle om alle mine problemer, for hun har ikke brug for at vide at hendes ven har det mentalt dårligt.

GirlTalks svar
Kære Vera,
Tusind tak for dit brev. Det er virkelig modigt af dig at åbne op om, hvordan du har haft det. Jeg mærker, at du værdsætter dit venskab meget <3
Året 2023 har været udfordrende for dig, og jeg forestiller mig, at det har været rigtig svært at jonglere med personlige udfordringer og samtidig opretholde dit venskab med din veninde.
Først og fremmest vil jeg gerne understrege, at det er okay at have dårlige perioder. Det er derfor også vigtigt, at du tager tingene i dit eget tempo. Du behøver ikke straks at løse alt. Det afgørende er derimod, at du tager små skridt mod at være mere til stede i venskabet.
Det er meget tydeligt, at du ønsker at bevare og værne om venskabet. Jeg tænker, at det bedste, du kan gøre, er at være åben og ærlig om, hvad du går igennem. Venner er der for hinanden, og hun vil sandsynligvis sætte stor pris på din ærlighed <3
Hvis du har mod på det, kunne du eventuelt lave en aftale med hende. På den måde viser du, at du stadig ønsker at være en del af hendes liv, og det betyder helt sikkert meget for hende. Der kunne du lade hende vide, hvad der har fyldt for dig, og lytte til, hvordan hun har det.
Når du bliver ramt af en tanke, der fortæller dig, at du ikke må dele, hvordan du har haft det svært, så husk på, at gode venskaber bygger på forståelse og støtte. Ved netop at være åben, ærlig og tage små skridt mod at genopbygge venskabet kan du bevare det uden at føle dig som en "fake friend".
Jeg håber, at mit svar kan være til hjælp. Hvis du får brug for det, er du velkommen til at skrive til os i rådgivningen. Der vil du komme til at skrive med en rigtig sød rådgiver, der er klar til at lytte og være der for dig <3
De kærligste hilsner
Anne