Den forvirrede, 13 år
11. juli 2023
Kan man kontakte sin gamle veninde?
Hej. Jeg føler mig nogen gange alene fordi jeg ikke føler jeg har en “bedste veninde”, og jeg ikke kan lide min skole. Der er næsten ikke noget fælleskab mere i min klasse og det er helt opdelt i grupper, og at alle bagtaler hinanden. Jeg har venner men jeg har ikke som såden en veninde, jeg føler jeg kan sige alt til og jeg kan være sammen med tit. Min gamle meget gode veninde er flyttet skole og hun betyd sindsygt meget for mig, jeg håbede at vi kunne holde kontakten fordi hun bor kun ca 30 min væk. Hun siger at hun heller ikke er så glad for hendes nye skole, så hun snakker meget med en af mine veninder fra min klasse, så jeg føler jeg ville på en måde ødelægge deres venskab hvis jeg bare kom efter så lang tid. Jeg savner hende helt vildt men jeg føler det ville være på en måde akavet hvis jeg lige pludselig begyndte at snakke med hende igen. Hvad skal jeg gøre?

GirlTalks svar
Kære du,
Tak for dit gode brev  - Hvor er jeg glad for, at du har lyst til at dele dine tanker med os. Det er mega modigt, at du skriver herind omkring din situation. Jeg er sikker på, at der er mange piger som kan genkende mange af dine tanker, og du er derfor et stort forbillede for andre piger ved at skrive herind <3
Jeg vil starte med at sige, at jeg virkelig godt kan sætte mig ind i dine følelser om at føle sig alene, når man ikke har en "bedste veninde" som man kan sige alt til. Det er en følelse, som også fyldte rigtig meget for mig, da jeg var på din alder. Jeg kan godt forstå hvis du er tvivl om hvorvidt du skal tage kontakt til din gamle veninde som er skiftet skole. Som jeg læser dit brev, betyder din gamle veninde rigtig meget for dig og har tidligere været en stor del af dit liv. Jeg får lyst til at spørge dig, hvordan du ville have det, hvis situationen var omvendt, og det var din veninde som havde skrevet til dig, at hun savnede dig og gerne ville have dig i sit liv igen?
Jeg synes ikke at der er noget forkert i at række ud efter din veninde, og hvis det var mig som havde modtaget en besked fra en gammel veninde ville jeg blive rigtig glad og føle mig værdsat. Du skriver, at din gamle veninde heller ikke er så glad for hendes nye skole, og det kunne derfor være, at hun også har brug for dig, men sidder med den samme tanke om at det kan være akavet at række ud.
Du skriver, at du er bange for at ødelægge venskabet mellem din gamle veninde og hendes veninde, hvis du kom tilbage efter så lang tid. Jeg synes godt, at man godt kan have flere veninder, og jeg tænker derfor ikke, at det vil ødelægge deres venskab, hvis du fortalte din veninde, at du savner at have hende i dit liv <3
Jeg kan forestille mig, at det er svært at gå i skole, når du ikke føler dig tilpas, og når fællesskabet er ved at forsvinde. Jeg er derfor også rigtig glad for, at du deler dine tanker omkring din situation med os i Girltalk. Det kan være rigtig rart og befriende at dele sine tanker med andre, og jeg kommer derfor til at tænke på, om du kunne have mod på at dele dine tanker med en, som du er tryg ved at tale med - Måske en forældre eller en lærer?
Jeg håber, at du kunne bruge mit svar til noget. Hvis det er noget, som du har lyst til at skrive mere om, så er du mere end velkommen til at skrive ind til vores rådgivning. Hver aften sidder der nemlig en masse super søde og dygtige rådgivere klar til at chatte om lige præcis det, som du har brug for.
Knus Mathilde <3