Julie, 22 år
01. januar 0001
Jeg føler virkelig at vores sexliv daler
Min kæreste og jeg har været sammen i over 3 år nu, og bor sammen i en lejlighed i København. Jeg føler virkelig at vores sexliv daler og kan ikke gennemskue årsagen… Igennemsnit har vi måske sex én gang om måneden, er det normalt eller?
Vi har det viiiirkelig godt ellers og jeg elsker ham stadig helt vildt, det er kun sexdelen der undrer mig lidt, for vi har det så fint på alle andre parametre.

GirlTalks svar
Kære Julie,
Hvor er det dejligt at du har skrevet ind. Du skriver at dig og din kæreste har været sammen i omkring tre år, og det lyder til I har det rigtig godt sammen. Først og fremmest skal du også vide, at du slet ikke er alene med de tanker og bekymringer som du skriver ind med<3
På det du skriver lyder det til at du har nogle bekymringer om din og din kærestes sexliv. Du spørger ind til, om det er normalt i gennemsnit at have sex en gang om måneden. Jeg tænker, det er rigtig vigtigt at huske på, at sådan noget er helt vildt forskelligt fra forhold til forhold, og der er intet der er forkert eller mærkeligt<3
Mange par kan opleve at sexlivet ændrer sig over tid eller i perioder - det er helt normalt og ikke nødvendigvis et udtryk for at parforholdet er dårligt. For mange kan sexlivet blive påvirket af travle perioder eller hvis man er i underskud på energi, så der kan være flere ting i spil, når man oplever at sexlivet ændrer sig. Jeg kan dog godt forstå, at det fylder, da man hurtigt kan blive bekymret for om der er noget galt i ens parforhold, måske kan du genkende den bekymring?
Jeg synes det er vigtigt at holde fast i, hvor meget du elsker ham og hvor godt I har det. Det er også helt forståeligt og normalt at have nogle bekymringer og undren, når ens sexliv med en kæreste ændrer sig. Jeg tænker på, om det kunne være en idé at snakke med din kæreste om dine tanker og følelser? Det kan være rigtig svært at åbne op om sårbare ting, men for mig hjælper det i hvert fald altid at åbne op og snakke om de svære ting med dem tæt på mig<3
Jeg tænker også, det ville kunne lette dit hjerte at få sagt det højt. Det kan måske hjælpe dig med at blive klogere på, hvad der sker mellem dig og din kæreste, og om I kan gøre noget anderledes, så jeres forhold bliver endnu bedre. På det du skriver kan jeg virkelig mærke, hvor meget I elsker hinanden, og det tænker jeg er det vigtigste. Jeg hepper virkelig på jer<3
Jeg håber, du kunne bruge mit svar til noget, og at du har mod på at starte samtalen om jeres sexliv sammen med din kæreste. Husk du også altid er velkommen til at skrive ind til os i rådgivningen, hvis du har brug for at tale mere om det<3
Knus og kram
Clara