Laura, 18 år
30. oktober 2023
Hvad skal jeg dog gøre, for at jeg letter stresset og presset og kan overskue det hele?
Hej Girltalk❤️.
Jeg begyndte mit andet år i gymnasie i sommers. Hold da helt fest, hvor er det en stor pille og sluge.
Jeg er maks stresset og presset med selve skolen og mine tanker. Vi har mindst 1-2 afleveringer om ugen, og det er ofte opgaver, jeg overhovedet ikke forstår.. Jeg tænker enormt meget over det og det er skide frusterende, når ens fag er sværere end sidste år, og man er så udmattet over alt, at man også forværre sig selv i skolen. Jeg føler lidt , jeg kommer hjem, laver lektier, ordner ting i huset, sove og skole igen i morgen. Alt er bare HÅRDT.
Jeg hader sådan, at man bliver bedømt på alt, og bare kan se det går ned med ens karakterer.
Vi har også SRO lige om små to uger, og mundtlig forsvar efter juleferien…Det er jeg ikke lige parat til, især når det er de to lærer jeg er mest utryg ved.
Og eksamen er en gamechanger. Jeg er så nervøs for mine afsluttende og mine årsprøver - jeg forstår ingenting i mit A-fag samfundsfag.
Hverdagen er bare trættende, når man gerne vil sin familie og venner, men man skal passe på sit mentale helbred og sig selv.
Ved godt det her brev er blevet rimelig langt, men havde sådan brug for at komme ud med alt til andre end familie og venner.
Hilsen den udmattede gymnasie-pige.

GirlTalks svar
Kære Laura,
Tusind tusind tak for dit fine brev og tak for at dele din situation med GirlTalk <3 Hvor er det sejt af dig at komme ud med dine tanker, og der er ikke noget, der er for langt eller forkert at dele <3
Hold nu op, hvor kan jeg godt forstå, at du synes gymnasiet er en stor pille at sluge, og at du føler dig presset med skolen og dine tanker. Det lyder til, at der bliver stillet rigtig mange krav til dig i øjeblikket og også rigtig mange forskellige krav! Du klarer faktisk et rigtig flot og hårdt stykke arbejde lige nu! Jeg husker også gymnasiet som en hård tid, hvor der virkelig var mange ting man skulle, både i skolen og med mit liv udenfor skolen. Især 2. g husker jeg som særlig, fordi der netop var mange nye og svære fag, og eksamenerne som kom snigende. Jeg kender mange, der også har haft samme oplevelse og du skal vide, at du bestemt ikke er alene og, at der ikke er noget forkert i, at du er udmattet og presset over gymnasiet!
Det er rigtig vigtigt det, du skriver om at passe på sit mentale helbred og sig selv - det er faktisk det vigtigste! For får man ikke passet på sig selv, kan man heller ikke rigtig være der for sin familie og venner. Hvor er det også sejt og godt af dig, at du har delt din situation med din familie og venner! Det er rigtigt vigtigt at få sagt tingene højt, da det simpelthen kan være så svært at gå med alene!
Jeg ved også, at mange gymnasier har en slags studie/trivsels vejledning, og deres opgave er faktisk at sørge for at eleverne har det godt, mens de går på gymnasiet. De fokuserer ikke så meget på det faglige og karaktererne men mere på hvordan man får tilrettelagt og prioriteret sin tid, så man føler man kan følge med. Det hjalp virkelig mig, at tage fat i min studievejleder og blive grebet i en tid, der føltes presset. Måske du har mulighed og lyst til at snakke med en af dem?
Måske dine klassekammerater også har det på samme måde som dig? Det kan for nogle være rart at have nogle "allierede" som de kan stå igennem gymnasietiden med, og have nogle man også kan have det rigtig sjovt med. Det er vigtigt, at du også husker at give dig selv en pause fra skolen og give dig selv fri, så det hele ikke kommer til at handle om afleveringer og karakterer. Du er god nok som du er ligegyldigt hvilken karakter du får, og ligegyldigt om du når det hele til tiden <3
Igen tusind tak for dit brev - jeg håber du kunne bruge svaret! Du er altid velkommen til at skrive ind til rådgivningen, hvis du skulle få brug for det en anden gang <3 Jeg ønsker dig alt det bedste!
Knus og kram fra
Simone <3