Amalie, 14 år
05. april 2024
Jeg fjernede min kærestes hånd
Jeg har en kæreste, og vi er glade for hinanden. Vi har været sammen i fire måneder nu, og vi er hinandens første rigtige kærester. Sagen er den, at jeg ikke har prøvet andet end at kysse, og det er jeg glad for. Det er han også. Vi kysser hver gang, vi er sammen, men ikke mere end det. Forleden dag forsøgte han at åbne mine bukser, men jeg fik hans hånd væk og siden da er det som om, han tør kysse mig. Som om han blev vildt flov. Nu er det bare mega akavet, og jeg kan ikke finde ud af, hvad jeg skal sige. Jeg har ikke lyst til mere end at kysse, og det tror jeg faktisk heller ikke, at han har, men han følte nok, at han bare lige skulle prøve noget lidt andet. Hvorfor skal det være så mega kikset og svært at tale om? Hvad gør jeg?

GirlTalks svar
Kære dig <3
Det lyder som om, du har en dejlig kæreste, der virkelig respekterer dine grænser. Og hvor er det fedt, at du mærker efter og ikke gør noget, du ikke har lyst til. Sådan! Jeg kan godt forstå, at det hele kan føles lidt mærkeligt nu, fordi din kæreste måske føler, han har gjort noget, du synes, var over grænsen, så det kan være, at han nu nærmest ikke tør kysse dig. Hvis du prøver at vende situationen om og sætte dig i hans sted, så ville du måske også være lidt pinlig, hvis du havde forsøgt at åbne hans bukser, men han havde viftet din hånd væk uden at sige noget? Men hvad ville så være en god måde at komme videre på? At tale sammen, måske? Mit bedste råd er helt klart, at I skal tale sammen, og det er nok dig, der er nødt til at starte samtalen, for han er måske stadig dér, hvor han er bange for at overskride dine grænser. I har været kærester i fire måneder, så jeg tænker, at du er glad for ham og at du gerne vil kunne tale med ham, også om mere svære ting. Jeg er sikker på, at når først du får åbnet samtalen, så vil I begge blive lettede over at I kan komme videre. Husk at fortælle ham, at han ikke gjorde noget galt, men at du viste din grænse for ham, ved at fjerne hans hånd. Måske I samtidig kan have en snak om, hvor jeres grænser går, hvad I har lyst til og hvad I er klar eller ikke klar til. Det lyder som om, at I er glade for hinanden.
Så øv jer i at tale sammen <3
Katrine, GirlTalk