Klara, 13 år
17. april 2024
Kan det ødelægge vores venskab, at vi rører ved hinanden?
Jeg har en rigtig tæt veninde og vi har været veninder siden 3. klasse. Nu er vi jo så kommet i pupertet og er blevet sådan lidt fysiske i vores venskab. Måske fordi det er noget man lissom trænger til når man er i pupertet? Vi har altid nusset meget men nu sker det at når vi fx sover sammen så nusser vi også nede i natbukserne. Eller hvis vi fx ligger og flyder og ser en serie så kan vi også nusse nede i den andens opknappede bukser. Det ender jo så i tilfredstillese. Det er jo godt for os for det er noget vi har brug for men efter hver tilfredstillese snakker vi altid om den og om den har betydet noget for vores venskab. Det må det jo bare ikk! Forløbig syns vi ikk det har gjordt det men man ved jo aldrig? Kan det være til farer for ens venskab at vi nusser nede i hinandens bukser? Burde vi holde op med det hvis det kan skade vores venskab? Jeg syns jo vi er gode til og snakke om det hver gang der har været tilfredstillese.

GirlTalks svar
Kære Klara,
Tusinde tak for dit fine brev! Jeg glæder mig til at besvare det på bedste vis :)
Først og fremmest, hvor er det dejligt, at du skriver ind, og jeg ved, at der er mange andre piger, som står i samme situation og kan genkende mange af de tanker og følelser, som du oplever.
Du skriver, at dig og din veninde er begyndt at komme hinanden tættere ved på en fysisk måde. Som du selv beskriver, er I kommet i puberteten, hvilket markerer overgangen fra barn til voksen, hvor nye behov opstår. Det er helt naturligt, at I begynder at få interesse for kroppen, berøring og nydelse. Jeg kan godt forstå, at dine nye lyster og behov sætter gang i tankerne, og at det kan være svært at håndtere. I takt med, at man ændrer sig, mærker sig selv på en ny måde og får lyst til noget nyt, kan det være gavnligt at prøve de nye ting af med personer, som man er tryg med. At skulle udforske kroppen med et andet menneske, kan være angstprovokerende og vække nervøsitet, hvorfor jeg egentlig ikke synes, at du skal problematisere eller sætte spørgsmålstegn ved dig og din venindes relation.
I har været veninder i mange år, siden 3. klasse, så I har kendt hinanden længe, og det lader til, at I er trygge i hinandens selskab. At i formår at bruge den forbindelse og tryghed, der er mellem jer, synes jeg er stærkt og siger en hel del om jeres venskab. Det virker til, at I kan være afslappet sammen og er gode til at kommunikere om, hvad der sker mellem jer. Jeg synes ikke, at du skal være nervøs for, at det kan påvirke jeres venskab i en negativ retning, når I er så gode til at italesætte alt dét, I oplever sammen. Tværtimod er jeg sikker på, at I blot bliver tættere og får styrket båndet mellem jer. Det eneste, som jeg synes, at du skal tage med videre og huske på er, at hvis én af jer begynder at mærke følelser for den anden eller føler, at jeres grænser bliver overskredet, så skal I være ærlige overfor hinanden og ikke holde det skjult. Med ærlighed kommer I længst, og hvis den er til stede, synes jeg, at du skal lægge bekymringerne på hylden og i stedet nyde alt dét, som I erfarer sammen.
Tak for at indvie mig i dine tanker og følelser. Jeg håber, at mit svar giver mening, og du kan bruge mit svar <3 Hvis du har brug for at snakke mere med os herinde ved GirlTalk, så er du altid velkommen til at skrive ind til vores rådgivning <3
Mange knus Esther