Alexandria , 13 år
23. februar 2024
Jeg har et crush på min bedste veninde, men er i tvivl om min seksualitet
Hej
Jeg er meget i tvivl om omkring min sexualitet.
Jeg er rimelig sikker på at jeg er pansexual og jeg ved jeg kan lide en pige så det har noget med det at gøre.
Pigen er min bedste ven men hun bor 2 timer væk fra mig og hun ved ikke selv om hun er en del af lgbtq+ men hun støtter det ihvertfald. Men hun ved ikke at jeg er en del af lgbtq+ og at jeg er i gang med at finde min sexualitet ud. Hun ved ikke at jeg har et crush på hende og jeg ved ikke hvad jeg skal gøre.
Hilsen Alexandria

GirlTalks svar
Kære Alexandria,
Tusind tak for dit brev, og for at dele dine tanker med os <3
Det lyder frustrerende, og jeg forstår at det kan skabe tvivl. Det lyder til at du har mange gode tanker allerede, og jeg syntes det er sejt, at du allerede nu kan mærke at du har en anden seksualitet og at du deler dine tanker omkring det.
Du skriver at du er vild med din veninde, men at du ikke ved om hun er en del af lgbtq+. Jeg tænker på om du måske har mod på at spørger hende, om hun ved hvilken seksualitet hun har? Det kan være svært og jeg forstår hvis det er noget du ikke har lyst til, men det kan oftest føre til en rigtig dejlig snak om meget mere end det man lige troede. Du skriver også at du ikke har fortalt hende at du er en del af lgbtq+, og det behøver du heler ikke, hvis ikke du har lyst. Du kan jo spørger hende om hvad hun selv tænker, inden du fortæller hende at du er i tvivl om din seksualitet.
Jeg kan også læse at du har nogle følelser for din bedste veninde, og hvor lyder det bare dejligt! Det er skønt at opleve at have et crush på nogen, men jeg kan samtidig også godt forstå at det er svært, når du ikke ved om følelserne er gengældt. Jeg tror at det ville være et godt sted at starte, hvis du tog snakken med din veninde om lgbtq+ og seksualitet generelt, for så kan du måske fornemme hvor hun står.
En anden mulighed er også at fortælle hende om dine følelser, og så se hvad hun siger til det. Men jeg kan selvfølgelig ikke vide hvordan hun reagerer på det, så du skal mærke om du tør satse på det. Sådan er det for mange, som oplever at blive vild med en god ven <3
Igen tusind tak for dit dejlige brev, og for dit mod til at skrive ind! Jeg håber, du har fået noget ud af svaret, og husk du altid er velkommen til at skrive ind til vores gratis rådgivning, hvor du også har muligheden for at skrive mere med os om din tvivl omkring din seksualitet, kærlighed og alt andet der nu kan fylde.
Virtuelle kram og de bedste hilsner Laura <3