Marie , 13 år
01. januar 0001
Hvad skal jeg gøre med mine venskaber?
Okay så jeg har fået en ny klasse her efter sommerferien 2023. Jeg havde ikk nogle venner i min gamle klasse, så det var fint nok vi fik nye.
Jeg havde dog en bedste ven over på den anden skole, så de ville komme over til os, og så bliver vi alle mixet sammen til 4 klasser.
Mig og min bedste veninde kommer i klasse sammen! Og det var det fedeste! Jeg kom ind i hendes venne gruppe og det hele var bare fedt!
Inden efterårsferien har vi projekt ugen, hvor min bedste veninde (Sara ) ikk vil være sammen med mig (vi er altid sammen og laver begge tog noget og er meget efiktive).
Hun går i stede sammen med en pige fra venne gruppen ( Julie). Jeg tænker ikke så meget over det, men bliver self lidt ked af det.
Siden det har de været uadskillige og det har været virkelig svært for mig fordi Julie overhovedet ikke kan lide mig og jeg kan ikke lide hende. Men Sara er jo stadig min bedste veninde.
Jeg begynder at trække mig fra Sara , fordi Julie ALTID skal være ved siden af hende.
Jeg begynder at snakke meget med en pige fra venne gruppen der hedder Sia, og mig og Sia bliver virkelig gode venner på meget kort tid. Mig og Sia er hele tiden sammen. Og jeg tror faktisk jeg næsten helt havde glemt Sara og Julie.
Men mig og Sia begynder og snakker om de to piger, Julie var nemlig Sias gamle bedste veninde indtil Sara “tog” Julie fra Sia. Det viser sig at Sia har haft det lige så svært som mig. Det var mega rart at vide jeg ikk var ene om det!
Sara trækker mig så til siden og spøger hvorfor vi aldrig er sammen og jeg fortæller alt det om at Julie hele tiden sender øjne og svare ingen. Fortæller os om det mig og Sia havde snakket om.
Der sker entlig ikke så meget efter den snak med hende. Men får taget en god snak med min mor😍
Der går lidt tid hvor jeg er meget sammen med begge sider af pigerne altså både Sia. Men også Sara og Julie.
Begynder ikke og vil i skole, og kommer tit forsendt, på det tidspunkt sidder mig og Sara ved siden af hinanden, men vær gang jeg kommer ind af døren sidder Julie på min plads. Og jeg må ikke få den igen, først efter pausen.
Nu begynder jeg at trække mig meget fra Sara og Julie. Og går over til Sia, hver gange jeg har en mulighed. Sara ser at jeg altid går, og hun begynder at sende øjne og spøger hvorfor jeg gør det.
Så jeg siger det med Julie og Sia igen. Og jeg ved mig og Sia har det på samme måde.
Sara begynder så lige så stille at komme ned til mig og Sia. Men Sia har det på samme måde med Sara som jeg har det med Julie. Så Sara går hurtigt igen, fordi hun kan mærke den dårlige stemning
Jeg kan tydeligt se at de to piger ikke kan være sammen, men jeg vil så mega gerne være venner med dem begge! Jeg kan bare ikke se hvordan jeg skal, da de begge er meget travle og forskellige.
Det var en af de lidt længere beskeder, håber det er okay❤️
Har du nogle gode råd til hvad jeg kan gøre?
Kh Marie der virkelig skal bruge hjælp<3
P.s er begyndt at tale med Julie

GirlTalks svar
Kære Marie,
Først vil jeg takke dig for at have skrevet herind til os! Det er mega sejt <3
Når jeg læser dit brev, kan jeg godt fornemme at der sker mange "skift" i vennerne og tingene mellem jer ændrer sig hurtigt. Det er helt normalt at venskaber ændrer sig med tiden, særligt når man går i samme klasse og derfor ser hinanden meget.
Det er sejt at du har fået sat ord på din oplevelse overfor både andre i klassen og din mor. Det kræver mod at tale højt om det der går en på, så det skal du virkelig klappe dig selv på skulderen over!
Dengang jeg selv gik i folkeskole oplevede jeg også mange af de samme ting som du beskriver i brevet. Jeg synes det var lidt hårdt og uoverskueligt hele tiden at være en del af det, og jeg bliver derfor nysgerrig på om du mon også synes det kan være lidt hårdt at være i?
Det lyder nemlig ikke rart ikke at vide hvor man har sine venner henne, eller hvis ens gode venner ikke kan sammen. Husk på at du er nødt til at tænke på, hvilke venskaber der er bedst for dig selv, og så må de andre piger finde ud af deres. Det er også helt normalt at ens venskaber udvikler sig, både på den positive og negative måde. Nogle bliver man tættere med, mens andre forsvinder lidt væk - og måske kommer tilbage.
Så mit endelige råd til dig i alt det her, er faktisk at passe på dig selv i det hele. Mærk efter hvem der giver dig god energi at være sammen med, og så vælg de venskaber til. Som jeg skrev før, så kan vi ikke altid styre hvem der forbliver vores venner, og det er okay. Det vigtigste er bare at man er omgivet af nogen som man kan lide og som man kan være sig selv med <3
Jeg håber virkelig at du kan bruge mit svar til noget, selvom jeg ikke kan komme med en løsning til det hele.
Hvis du har brug for at skrive mere om det, er du altid velkommen til at skrive ind til vores gratis online rådgivning, som har åbent hver aften <3
Kæmpe GirlTalk kram herfra!