Nina, 24+ år
09. februar 2024
Jeg er blevet forelsket i en fantastisk mand men...
Kære brevkasse,
Jeg går og tumler med, hvad der føles som mit livs største sten for hjertet. Jeg er blevet forelsket i en fantastisk mand og vi har det skønt sammen. Jeg ser absolut en lys fremtid med ham, og det samme gør han med mig. Jeg er faktisk ikke et sekund i tvivl om, at jeg gerne vil starte en familie med ham, når tiden er inde.
Nu til mit dilemma. Manden er muslim og fra Afghanistan. Han er ikke troende muslim, men blot kulturel mærket ifm. højtider og enkelte spisevaner. På trods af religionen fra hans bagland, så passer vores hverdage godt sammen, da det som sagt ikke er omdrejningspunkt for hans hverdag eller noget han generelt vægter højt. Jeg er selv ateist og ikke medlem af folkekirken, da jeg har personlig har frasagt mig al religion fra en tidlig alder. Det er min kæreste indforstået med.
Jeg har endnu ikke fortalt mine forældre om ham, da jeg simpelthen ikke tør. Jeg er rædselsslagen for at fortælle min far især om ham og vores forhold. Min far har altid prædiket om, hvorvidt jeg aldrig må \'slæbe en muslim med hjem\'. Han har udtalt sig om, at jeg bliver afskrevet og nægter at byde os velkommen i hjemmet, hvis det er tilfældet. Det gør mig frygtelig ked af det, for jeg er normalvis meget tæt med min far, men jeg kan også mærke, at vi har dybt forskellige meninger og holdninger omkring mennesker, religion og kærlighed. Desuden kæmper jeg meget med at være selvstændig og ikke søge anerkendelse fra mine forældre i de valg jeg tager, fordi jeg ønsker at leve mit liv på MIN måde - ikke deres.
Jeg søger derfor råd til, hvordan jeg skal tage snakken med mine forældre. Jeg tør simpelthen ikke og jeg har så ondt i maven over at holde det hemmeligt samtidig.

GirlTalks svar
Kære Nina,
Tusinde tak for at skrive herind og dele dine tanker. Det kræver enormt meget mod, så det vil jeg virkelig gerne anerkende dig for!
Lad mig først sige, at det lyder dejligt for dig at have fundet en, du er så glad for! Men hvor kan jeg også godt forstå, at der er nogle følelser om situationen, der giver dig en kende ondt i maven. Kærligheden skal jo aldrig komme med ultimatummer, og der må være stor kærlighed mellem både dig og den dejlige mand, og dig og dine forældre. Jeg synes til gengæld det er så stærkt og modigt, at du på trods af dine usikkerheder ift. dine forældres reaktion, fortsætter med at elske ham og drømme om jeres fremtid<3
Jeg kan godt forstå, du også har ondt i maven over at holde det hemmeligt for dem. Naturligvis vil man gerne dele sin lykke og gode nyheder, med dem der er vigtige for en, og opleve deres glæde på ens vegne. Jeg kan forestille mig, det får din kærlighed til at føles nærmest som noget negativt, og måske gør gensyn med forældrene prægede af nerver, når noget så stort holdes bag lås og slå - hvilket jo slet ikke er sådan det skal være.
Du beder om råd til at snakke med dine forældre, og introducere dem til at du har en muslimsk kæreste. Naturligvis kender jeg ikke dine forældre, og kan ikke sammensætte en klar opskrift, men måske du kunne starte med at introducere dem bare for idéen, og din holdning til forholdskonstellationen? Det kunne være I kunne se en film sammen, om et kærlighedsforhold mellem to af forskellige religioner eller lignende, så du havde et udgangspunkt når du skulle snakke om, at jamen det er jo kærlighed, hvordan kan man se negativt på det? Man kan også starte med at fortælle dem, at du ser en som du er vildt glad for, og åbne mere og mere op for alt hvad du tror de ville synes var fantastisk ved ham. Det kan være alt fra hvordan han får dig til at føle, til interesser han har du tænker vil vække din fars accept.
Ellers, ville jeg måske foreslå at være 100% ærlig overfor dem, om hvilke følelser denne overbringelse bringer op i dig. Fortæl dem det føles sårbart og nervepirrende, og at du ønsker de møder dig med så meget forståelse og rolighed de kan finde frem. Mind dem på, at dette ikke er og aldrig bliver dårlige nyheder - du elsker, og bliver elsket. Fortæl dem, at du ønsker de føler glæde på dine vegne, for mens det her har givet dig ondt i maven, så har du måske også manglet at kunne inddrage dem i dette. Det er SÅ stærkt, at du har taget et standpunkt ift. at ønske at leve på dine egne præmisser!
Jeg håber at du kan bruge mit svar til noget. Jeg ville sådan ønske, at jeg kunne give dig et helt konkret svar, men du skal jo mærke efter, om hvad der føles rigtigt for dig at gøre. Uanset hvad, ønsker jeg dig al det bedste, og held og lykke med det hele<3
Hvis du har brug for at tale mere om det, så er du også velkommen til, at skrive ind til vores rådgivning, som har åbent hver aften!
Kæmpe GirlTalk knus herfra <3