Pige, 17 år
25. februar 2024
Er min kæreste mig utro?
Kære Girl Talk
Jeg går på efterskole, og har stort set siden start haft noget kørende med en dreng. Vi er blevet kærester nu, og har været det i nogle måneder. Men jeg er begyndt at blive lidt bange, for at han stadig skriver med sin eks-kæreste på snap. Det er ca. et år siden de var kærester, og kan se hvordan de stadig nu snapper sammen. (han ved ikke jeg ved det). Han har aldrig sagt et ord om hende, men jeg ved, gennem fællesvenner, at han var hende utro ca efter 1 uge - hvilket gør jeg får lidt trust issues.
Ved virkelig ikke om det er noget jeg skal holde for mig selv, eller om det er noget jeg burde dele med ham, da det er en usikkerhed. Er bare bange for han godt kan blive sur over jeg har "snaget" lidt i hans fortid.
Pls, hjælp en pige i nød
Kh en tvivlsom pige

GirlTalks svar
Kære du,
Tusind tak for dit brev. Det er sejt du skriver ind til os, og sætter ord på dine følelser, og din tvivl <3
Jeg er ked af at høre, at det fylder meget at han stadig skriver med hans eks kæreste, og at han tidligere har været utro. Det kan godt give rigtig ondt i maven, og mange ubehagelige tanker. Jeg synes ikke du skal holde det for dig selv, da det virker til at det går dig på, og du må ikke gå rundt og have ondt i maven over det. Det er vigtigt at man er glad i sit forhold, og at man kan snakke ærligt om tingene, både de gode og de dårlige. Man lærer nemlig hinanden bedre at kende når der opstår glidninger, og man bliver kun stærkere af at snakke om dem<3
Hvis du kunne have mod på det, så synes jeg at du skal tage en snak med ham om din tvivl, trust issues og om hans fortid, da det er vigtigt du er sammen med en person, som behandler dig godt, og som du fortjener. Det er helt okay at fortælle ham om din tvivl, og han har ikke ret til at blive sur over det, da det er dine følelser, og dem skal han acceptere.
Jeg forstår godt hvis det kan være svært at tage tilløb til samtalen, sådan tror jeg at de fleste har det inden en svær samtale, men igen tror jeg at du vil blive lettet når det er gjort. Det er vigtigt at tage sine følelser alvorligt, og stå ved hvad man tænker og føler <3
Jeg har oplevet at det kan gøre en svær samtale nemmere hvis man fra starten af rammesætter den. Det kan man f.eks. gøre ved at sige "Jeg vil rigtig gerne tale med dig om noget, som jeg er lidt bekymret for at dele, men jeg håber at du vil lytte til mig og prøve at gøre det til en god samtale". Derudover er det en god idé at huske på, at man skal tale for sig selv. Det gør man ved at sige "jeg oplever, jeg føler, jeg fornemmer", og på den måde undgår man at sige "du gør ikke, du tror ikke" osv., for det kan nemlig være konfliktoptrappende hvis folk føler sig angrebet.
Jeg håber mit svar har givet dig mod på at åbne op om din tvivl overfor ham, og at det hele løser sig. Alt bliver godt, og du er ikke alene <3
Hvis du har brug for det, kan du også altid få lettet dit hjerte hos os, hvor vi gerne vil lytte til hvad end du har brug for at tale om.
Knus Matilde<3