celina, 14 år
10. januar 2024
Vores forhold er turbulent, men jeg kan ikke gå fra ham
hej girltalk.
jeg har været sammen med min kæreste i 8 måneder, og det har været et ret turbulent forhold. Da jeg mødte ham, havde jeg aldrig været i et forhold eller forelsket før. Kun en uge efter vi var blevet kærester, mistede jeg min mødom til ham, imens vi var fulde. Det var ikke en beslutning som vi blev enige om, men jeg var alt for fuld til at gøre noget ved det.
Nu er vi sammen vær weekend, og han vil altid have sex uanset om jeg har lyst eller ej. Men jeg gider ikke slå op med ham, så jeg bider det ligesom bare i mig. Han kan være en rigtig god kæreste nogen gange, men så har vi også vores perioder hvor vi begge behandler hindanden som lort. Nogle af mine veninder siger at de syntes jeg skal slå op med ham, men der er alt for mange følelser involveret nu, og han er den eneste jeg kommer til når jeg har brug for en pause fra alt andet. Selvom han gør mig så ked af det, er han også blevet en form for tryghed for mig. Jeg ved at jeg ikke kunne få mig selv til at slå op med ham, næsten uanset hvad han kunne gøre imod mig. Jeg ved bare også at det er forkert at jeg har det på den her måde. Jeg tror bare aldrig jeg ville kunne elske nogen andre end ham.

GirlTalks svar
Kære Celina,
Tak for dit brev. Hvor er det sejt, at du har skrevet herind og delt dine tanker, selvom det godt kan være svært!
Det lyder ikke spor sjovt, at dig og din kæreste har haft det turbulent, med op og nedture. Det lyder på mig som om, at du er lidt i konflikt med dig selv, fordi du på den ene side godt er klar over, at han til tider ikke er den bedste kæreste, og får dig til at gøre ting, som du faktisk ikke har lyst til, men på den anden side er blevet lidt 'afhængig' af ham, og ikke kan få dig selv til at slå op med ham.
I ens første forhold er alle ting jo nye, og man skal lige lære, hvordan man er kærester med nogen, og hvor dine egne og hans grænser går. Det kan også være svært nogle gange at kende sine egne grænser, men hvis man kan mærke, at man står i en situation, hvor man allerhelst bare vil væk eller man får det ubehageligt i kroppen, så er det nok et tegn på, at man er ved at overskride en personlig grænse, og så er det vigtigt at sige det højt og snakke om det, så det ikke sker igen <3
De følelser du har, er slet ikke forkerte, hvis det er sådan du føler, det er bare rigtig fint, at du kan sætte ord på det - så sejt! Du skriver også, at du har snakket med din veninde om dit forhold til din kæreste, og så kommer jeg til at tænke på, om du har delt dét du skriver her i brevet, men nogle andre? For eksempel dine forældre, eller en anden, som du føler du kan snakke med det om? Jeg er sikkert på, at hvem end du snakker med enten har gode råd, fordi de måske har oplevet noget lignende, eller hvert fald er der for dig og vil lytte til det du har på hjertet.
Jeg håber at du vil prøve at mærke efter, for det lyder som om at du har svært ved at finde rundt i dine følelser om ham lige nu, hvilket giver god mening. Men det er virkelig vigtigt for mig at understrege at du fortjener at være i et forhold, hvor du bliver behandlet godt og at din kæreste giver dig lyst til at være den bedste udgave af dig selv og er din bedste ven. Man skal ikke finde sig i at blive behandlet dårligt, for der er mange derude som gerne vil behandle en godt <3
Jeg håber du kan bruge det her svar til noget eller hvert fald har fået lyst til at dele dine tanker med andre i din omgangskreds, og ellers kan du finde vores chat her hvis du har brug for at skrive mere.
Kærlig hilsen Emma <3