Matilde, 14 år
01. januar 0001
Jeg har angst for at spise foran min kæreste
Hej jeg hedder Marilde og er 14 pr gammel
Jeg har angst for at spise over for min kæreste og jeg ved ikke helt hvad jeg skal gøre kan i hjælps?<3

GirlTalks svar
Kære Matilde,
Tak for at dele dine tanker med os. Det er så sejt at du skriver ind og modigt af dig at søge hjælp <3
Jeg kan godt sætte mig ind i, at det kan være en situation, som fremkalder noget ubehag og det er en tanke og en følelse der er helt okay. Der er intet forkert i at have det sådan! I GirlTalk taler vi med mange piger, som synes at det kan være svært eller grænseoverskridende at spise foran andre.
Når jeg læser dit brev bliver jeg lidt nysgerrig på, hvad der sker i de situationer, hvor du oplever angsten komme. Jeg får lyst til at spørge dig om du også mærker angstfølelsen i andre situationer, som ikke handler om mad? Derudover tænker jeg på, om du har prøvet at undersøge angstfølesen?
Når vi oplever svære følelser som vrede, angst eller ked-af-det-hed kan det være en god idé at blive nysgerrighed på de følelser, for de prøver altid at fortælle os noget. Det kan være rart at blive nysgerrig på følelserne enten før eller efter at de er kommet frem, da det kan være svært at holde hovedet koldt, når først følelserne er der. Men måske kunne du spørge dig selv: "Hvad er det jeg har angst for i mad-situationen med min kæreste?" - "Hvad vil angstfølelsen gerne fortælle mig?" - "Hvor kommer den angstfølelse egentlig fra?". Sådan nogle spørgsmål kan hjælpe dig på vej til at forstå hvorfor du reagerer sådan.
Det kan selvfølgelig være rigtig svært at stille de spørgsmål til sig selv, og det er heller ikke sikkert at du kan svare på det hele. Men ved at forholde sig til sine følelser på en åben og nysgerrig måde, så kan man lære sig selv og sine reaktionsmønstre rigtig godt at kende. Det kan også være at det ville være rart for dig, at tale om de spørgsmål sammen med en som du stoler på? Det kunne være en god forælder, en anden sød voksen eller en veninde eller din kæreste.
Jeg vil også forslå, at du kan snakke med din kæreste om, at du oplever det er svært at spise foran ham og så kan I måske sammen finde ud af en løsning, der passer til jeres forhold. Jeg er sikker på, at din kæreste gerne vil have at du har det godt og gerne vil hjælpe dig med at føle dig tryg når I spiser sammen.
Du nævner i dit brev, at du oplever angsten når du spiser overfor din kæreste. Kunne en mulighed være at I sad ved siden af hinanden når I spiser? På den måde undgår du, at din kæreste ser på dig og så spiser stadig sammen. Hvis du føler dig klar til det, kan du også prøve at udfordre dig selv over tid - og i dit eget tempo - med at rykke dine grænser <3
Jeg håber at du kunne bruge mit svar til noget! Du er så sej og jeg håber at du finder en ro i det. Det fortjener du <3
Du er også altid velkommen til at skrive ind til Girltalks rådgivning, hvis du har brug for at skrive mere!
Kærlige hilsner
Pernille