Nina, 14 år
01. januar 0001
Jeg har en stor appetit og kan ikke klare at høre andre spise
Kære girltalk
Det her lyder måske lidt mærkeligt.
Jeg spiser altid rigtig meget mad til aftensmad, sådan lige så meget som mine forældre. Jeg kan ligesom ikke rigtig stoppe når jeg er begyndt, og det er som om min krop ikke mærker det når jeg bliver mæt, først bagefter. Men så er jeg så også virkelig overmæt og får det nogle gange helt dårligt efter vi har spist. Jeg føler mig helt ulækker nogle gange, og jeg får lyst til at få maden op igen, men jeg har dog aldrig kastet op med vilje, for jeg har hørt det er meget dårligt for kroppen. Jeg har ikke rigtig snakket med nogle om det, og det gør det hele værre at min bedstemor (som vi nogle gange spiser sammen med) ofte kommer med kommentarer som: "hold da op lille skat du er da GODT NOK sulten i dag!" og "Wow, sikke en kæmpe stor appetit hun har, det er da dejligt!" Selvom hun mener det på en god måde, så er det stadig irriterende.
En lidt anden ting er også, at jeg får det VIRKELIG fysisk dårligt og mega ubehageligt i hele kroppen når jeg hører andre mennesker spise mad, altså jeg kan mærke bræk langt oppe i min hals, når folk smasker, sluger og trækker vejret imens de spiser deres mad. Jeg får helt chills og skal altid synke virkelig meget for ikke at sige sådan nogle bræk lyde højt. Det er både mine veninder og min familie og alle andre. Men især min far, han trækker altid vejret virkelig højt og helt stakåndet når han spiser, og så kan jeg høre sådan nogle synke- og gulpelyde når han sluger maden. Der kommer også alle mulige knaselyde og ja jeg kan ikke forklare det men I forstår nok hvad jeg mener. Jeg jeg får det så virkelig dårligt i hele kroppen hver gang jeg spiser med ham. Jeg har prøvet flere gange at sige til min familie at jeg får det dårligt når de spiser, men min far bliver altså SÅ sur altså han bliver ved med at sige at jeg er sur og at det er irriterende og dumt når jeg altid er efter ham og at han sgu da må have lov til at spise sin mad. Min mor og søskende griner tit når min far og jeg "skændes" om det, de synes nok også at det er ulækkert, men jeg tror ikke det er et rigtigt problem for dem, for de synes jo det er sjovt.
Min veninde smasker også ekstremt meget, og jeg får det mega dårligt når hun læner sig helt ind over mig hver dag og smasker, men jeg tror ikke jeg kan sige det til hende uden at lyde sur og mærkelig.
Jeg tror ikke der er andre der har det som et ægte problem, altså self synes de fleste at det er lidt ulækkert men det er noget der fylder vildt meget for mig.
Kh Mig

GirlTalks svar
Kære Nina,
Hvor er det dejligt du skriver herind. Jeg synes virkelig det er sejt, at du sådan kan sætte ord på det du synes er svært. Jeg synes slet ikke det lyder mærkeligt, og jeg ved at mange piger i din alder kan opleve at have det lidt svært i forhold til mad.
Du skriver, at du er bekymret fordi du spiser lige så meget som dine forældre. Når man er 14 år vokser og udvikler ens krop sig meget og kræver derfor også en masse energi. Derfor synes jeg det lyder helt normalt, at du spiser godt. Det er selvfølgelig ikke rart, hvis du får det dårligt bagefter. Du har ret i det ikke er sundt at kaste maden op, så det synes jeg du skal holde fast i ikke at gøre.
Du skriver også, at du ikke rigtig har snakket med nogen om det. Det vil jeg ellers synes var en god ide. Måske du kan fortælle dine forældre lidt om hvordan du har det? Hvis du ikke synes det er til, kan det være du har en anden voksen du stoler på. Ellers kan man tale sundhedsplejersken på skolen om det eller en lærer du kender godt. Det kan hjælpe rigtig meget, at få åbnet op og sat nogle ord på hvordan man har det. Jeg synes du er rigtig god til at beskrive hvordan du har det herinde, så du kan evt. bruge noget af det når du skal fortælle om det. Jeg ved, at det hjælper for nogen at have skrevet det ned man gerne vil sige, så man er sikker på man får fortalt det hele når man måske bliver lidt nervøs <3
Jeg ved, at du slet ikke er alene om at have det svært med at høre på andre spise, så det må du ikke føle. Hvis du siger det på en pæn måde, synes jeg sagtens du kan sætte ord på, overfor din familie og veninde, at du har det svært med at høre dem spise. Hvis du beskriver det på samme måde som du har gjort for mig, om at du bliver dårlig over det, kan det være det er nemmere for dem at forstå. Det kan måske hjælpe, at du fortæller dem der ikke er noget i vejen med dem, men at du synes det kan være ubehageligt at høre på andre spise.
Faktisk er der mange som oplever ubehag ved smaskelyde eller generelt "normale" lyde fra mennesker. Hvis du føler at det fylder for meget i din hverdag, kan du også tale med dine forældre om det. Måske kunne du også tage til lægen og fortælle om hvordan du har det med det, og så kan det være at du kunne få hjælp til at håndtere det <3
Du skal virkelig vide at dit problem er helt legit, og intet er for stort eller småt til at skrive ind til os om. Du er altid velkommen til at skrive ind igen og bruge chatten og sms-en på vores hjemmeside, hvis du har brug for at skrive noget mere. Så er vi altid klar til at lytte og skrive med dig!
Tak for dit brev, jeg håber du kan bruge mit svar til noget og at du får åbnet op for nogen i din omgangskreds, så det bliver lidt nemmere for dig det hele <3
Kærlig hilsen Anna