Charlotte, 24+ år
11. juli 2024
Min kæreste og venindes veninde har skrevet til hinanden flere dage, og det har gjort mig usikker
Kære Girltalk
Jeg vil høre jeres mening om min usikkerhed tanker over mig og min kæreste, jeg har løbet af 3 uger siden til her nu men jeg ved ikke om jeg tager fejl eller ej.
Her er mit historie:
Mig og min kæreste har været kæreste i 4 år og jeg er glad for at have ham i mit liv men selvom har det været op og ned i periode.
For 3 uger siden har jeg mærket på at min kæreste og min venindes veninde har skrevet til hinanden flere dage, har det gjort mig usikker og tankfyldt om dem. Så begyndt jeg mig at tanke om er der noget sket med dem eller en af der var måske på en af dem bag mig. Men det har bringes til os, da vi skændes om det og jeg var ked af det han ikke forstod hvordan jeg har det med det.
En dag har jeg snakket med min venindes veninde som jeg ikke kender hende ret så godt, og hun siger at hun er ikke lun på ham og hun er ikke klar til forholdet for hun vil fokus på sig selv og nyder sin singleliv og jeg har forstået hende godt men det gjort mig stadigvæk usikkerhed og føler mig at jeg stoler ikke på hende hun siger.
Det har stået i 3 uger frem nu men jeg føler mig at jeg er “måske” ond eller forkert fordi jeg tog i hans mobil imens min kæreste sover og ser hans samtale min venindes veninde, og da jeg læste dem, har det gjort mig at jeg er ked af det og det ramte mig usikkerhed for jeg føler mig at jeg ikke er nok god for ham.
Jeg ved ikke om hvad jeg skal gøre med mine tanker for de har gjort mig så meget usikkerhed over dem og deres samtale, jeg læste men det gjort mig også ked af det for jeg har stadig mange tanker omkring om mig og dem. Jeg har også svært ved at åbne op overfor ham ved at snakke om det og hvordan jeg har det.
Jeg vil ikke lave problem med ham for jeg elsker ham så højt og er glad for ham men jeg står her og har stadig usikkerhed tænker og er indeni ked af det for det påvirker mig og tanker…
Jeg håber at I giver gode råder om hvad jeg skal gøre med mine tanker.
Mvh Charlotte

GirlTalks svar
Kæreste Charlotte
Tak for dit fine brev, som virkelig har rørt mig at læse. Jeg kan virkelig spejle mig i dine tanker, så hvor er jeg bare glad for, at du har skrevet ind til os. Jeg er sikker på, at mange andre, der læser dit brev, også vil kunne genkende nogle af de ting, som du skriver. Og på den måde er man ikke helt alene med sine tanker og følelser, selvom det kan føles sådan. Jeg vil i hvert fald prøve at besvare dit brev så godt som muligt <3
Hvor lyder det bare først og fremmest dejligt, at du og din kæreste har været i kæreste i så mange år, og at I elsker hinanden <3 Man lærer virkelig hinanden godt at kende, når man har været så lang tid sammen, men det gør det måske også ekstra usikkert, når sådan noget som det her sker. For det lyder omvendt slet ikke særlig rart, at der er al den usikkerhed og tvivl, som fylder lige nu.
Et forhold har virkelig op- og nedture, som du også selv skriver. Og når man er i nedturene, så kan det være ret svært at finde frem tilbage til alle de gode ting, hvor man føler sig tæt på hinanden, og hvor man virkelig kan mærke hinanden som par. Måske er det lidt noget af det samme som sker for jer lige nu? Du skriver, at de her usikre tanker har stået på i 3 uger nu, så det er også lang tid at gå rundt i den boble og føle, at man ikke er helt tæt på hinanden.
Særligt tænker jeg også, at det må være svært, når der er en anden person, som er en del af de usikkerheder. Her tænker jeg på din venindes veninde, som din kæreste er begyndt at skrive med. Det virker som om, at deres relation til hinanden fylder meget for dig. Det kan jeg virkelig godt forstå, og ud fra det som du skriver synes jeg også, at det er meget naturligt, at du har det på den måde.
Hvis man skal lade tvivlen komme dem til gode, så kan det være, at de har fundet en fælles interesse, som de pludselig gerne vil dele med hinanden og snakke med hinanden om. Og det behøver ikke at have en større betydning end det. Jeg tænker, at du har gjort det rigtige i at snakke med din venindes veninde for at finde ud af hvilke tanker, som hun om relationen. Når hun så fortæller dig, at hun ikke er lun på ham, så skriver du, at du ikke stoler på hende. Det kunne jeg måske godt være lidt nysgerrig på, hvorfor du ikke gør? Var det måden hun sagde det på? Var det hendes kropssprog? Eller var det måske, fordi du fandt noget i din kærestes telefon, da du kiggede den igennem, som fortalte dig noget andet?
På en måde ville det være virkelig ærgerligt at komme til at anklage din kæreste og venindes veninde for noget, som faktisk ikke er. Altså hvis det er fordi du er usikker på, om de måske er begyndt er blive lidt glade for hinanden, og det ikke er tilfældet. Det er jo aldrig rart at blive anklaget for noget, som faktisk ikke er virkelighed. Jeg synes, at det er virkelig sejt af dig, at du har taget snakken med både din venindes veninde og kæreste, men det virker som om, at det stadig ikke har givet dig helt ro i maven - og det må virkelig heller ikke være rart. Men det fortæller mig måske også, at din mavefornemmelse har fanget noget, hvor du måske føler, at der foregår noget forkert, eller hvor dine grænser bliver overskredet.
Du skriver, at du ikke føler, at du er god nok for din kæreste, men søde Charlotte - det er jeg sikker på, at du er <3 Du er så sej, omsorgsfuld, opmærksom og kærlig. Det kan jeg mærke i dit brev <3 Men når man er så kærlig og opmærksom på andre, så kan man nogle gange have svært ved at mærke sig selv, og hvad man egentlig selv har det godt med. Og så kan det give en masse tankemylder, fordi man ikke heller er helt klar over, hvordan man skal passe på sig selv og få tingene sagt højt. Så at du har skrevet det her brev er bare et rigtig fint skridt i den rigtige retning <3
Da du snakkede med din kæreste om, hvordan du havde det, der var du blevet ked af det, kan jeg læse ud fra dit brev. Var det fordi han virkede afvisende over for dine følelser eller var det fordi du følte, at han skjulte noget for dig? Det er ikke sikkert, at du er helt klar over det, når du tænker tilbage nu her, men det er måske fint at reflektere over. Særligt hvis du gerne vil snakke med din kæreste om det igen.
Jeg tænker nemlig, at mit bedste råd til at komme af med nogle af alle tankerne er at snakke med din kæreste. Også selvom det måske er svært. Der er mange måder, hvor man kan tage sådan en snak, men hvis jeg skal give dig et par gode råd, så kan det være, at du skal snakke med ham en dag, hvor du ved, at I ikke bliver forstyrret af hverken andre mennesker eller et fjernsyn eller noget. Sørg for at der er ro omkring jer, og du kan også gøre det lidt hyggeligt ved at sætte jer i sofaen eller ved spisebordet med et par stearinlys tændt.
Når du så snakker med din kæreste om det, så skal du prøve at være så nysgerrig og så lidt dømmende som muligt. Stil ham nogle spørgsmål som også viser, at du er interesseret i at forstå, hvordan han har det. Og når du så skal dele dine egne tanker, så må du virkelig prøve at være så rolig og så ærlig som mulig. Jeg ved godt, hvor svært det kan være, men jeg tror på dig, Charlotte! Hvis du synes, at det er svært at huske alt det, hvad du skal sige, så kan du også overveje at skrive et brev, hvor du fortæller, hvordan du har det med det hele. Så kan du læse det højt for din kæreste, når I snakker sammen. På den måde kan du forberede dig lidt inden og være sikker på, hvad du gerne vil få sagt <3
Inden sådan en snak kan det være en god ide også at gøre dig nogle tanker om, hvad det er, som du synes er ubehagelig ved deres relation til hinanden. Er det fordi du ikke rigtig kender din venindes veninde, at det gør dig usikker? Eller er det fordi det virker hemmeligt, at de skriver sammen, fordi du ikke må se beskederne? Eller er det noget helt tredje? Når du bliver klar over det, så kan du måske også selv komme med nogle forslag til, hvordan man kunne ændre det. Eksempelvis hvis du synes, at det er svært, fordi du ikke kender hende, så kunne du måske foreslå, at I alle tre skal hænge ud sammen? På den måde lærer du også hende at kende og det virker måske ikke så usikkert <3 Hvis du har brug for flere råd i den dur, så skriv ind til vores rådgivning, som har åben hver aften. Der kan vi snakke videre omkring andre gode forslag, som du kan tage med til din kæreste.
I forhold til det som du skriver med dine tanker, så er mit bedste forslag, at du bliver ved med at snakke højt om, hvordan du har det. Det kan du både gøre her til os i GirlTalk, som du allerede har været super modig og sej til, men det kan også være til en god veninde. Det kan faktisk også være til en dagbog, hvis du synes, at det er svært at sige det højt. At skrive dagbog kan være en god måde at få følelserne lidt på afstand og ned på papir, så du ikke skal have dem alle sammen inde i hovedet <3
Du er virkelig sej, Charlotte, og hvor har jeg bare meget kærlighed til dig. Jeg ville ønske, at jeg kunne give dig det største kram, men jeg sender dig et her igennem skærmen. Jeg er sikker på, at det hele nok skal gå, så længe du har dig selv med <3 Mange kærlige kram og knus fra Katrine