Bellis, 13 år
19. juni 2024
Jeg føler mig som en taber fordi jeg har skærmtid på min mobil og ikke må gå med make-up
Hej, jeg er en pige på 13 år.
Jeg føler mig som en taber fordi jeg har skærmtid på min mobil og ikke må gå med make up.
Min mor er fast besluttet på at hvis jeg går med make up, så sender det de forkerte \'signaler\' og det irriterer mig grænseløst, fordi det er kun mascara og fordi jeg gør det kun for min egen skyld og ikke fordi jeg vil skjule noget, men fordi det fremhæver mine træk.
Altså jeg ejer ikke engang andet end mascara og lipgloss ( som jeg kun må bruge i familie sammenkomster) og jeg syntes også at nu er jeg blevet gammel nok til at bruge det, fordi jeg vil jo ikke tage det helt overdrevet på.
Og så er der også lige min skærmtid.
Pigerne i min klasse ved godt at jeg har det, men alligevel føler jeg at nogen ser ned på det ig syntes det er barnligt, fair nok, jeg syntes også selv at det er barnligt og at mine forældre kontrollerer min mobil mere end nok, fx. de kan altid se hvor jeg er, jegskal have forældre tilladelse før jeg kan downloade en app, de kan se hvor meget jeg bruger forskellige apps og mere. Og så siger min mor at hun ikke syntes at hun ved ordenligt hvad jeg laver, selvom at hun kan se alt hvad jeg lægger op på instagram ( selvom at jeg har en privat profil hvor jeg kun tilføjer mine venner, må jeg ikke ligge billeder op af mig selv).
Kh. Pigen på 13

GirlTalks svar
Kære Bellis
Tusind tak for dit fine brev og for at dele dine tanker og frustrationer med Girltalk. Og tak fordi jeg får lov til at høre dine refleksioner omkring, hvordan det er at være dig lige for tiden. Det kræver rigtigt meget mod at skrive herind og være så ærlig som du er, men hvor er jeg bare glad for, at du har gjort det <3 Jeg håber, at mit svar på dit brev kan give dig lidt ro i maven!
Du skriver, at du føler dig som en taber, fordi du har skærmtid på din mobil og fordi, du ikke må gå med make-up. Og først og fremmest, vil jeg lige starte med at sige, at du overhovedet ikke er en taber! Du er helt perfekt lige præcis som du er, både med og uden skærmtid og make-up <3 Men ud fra de ting, du skriver, kan jeg virkelig godt forstå, hvis det føles frustrerende at være dig lige for tiden. Jeg ved godt, at du ikke kan se mig lige nu, men du skal vide at jeg føler med dig og hvis jeg kunne give dig et kram, ville jeg gøre det <33
Det er den sværeste følelse i verden at føle, at man er den eneste, der ikke må noget, eller at man ikke selv må bestemme, hvad man gerne vil, men her hos Girltalk får vi mange henvendelser og beskeder fra andre piger, der heller ikke må gå med makeup og har skærmtid, så du er langt fra den eneste. Måske kan det hjælpe at tænke på, at selvom det føles sådan, er du slet slet ikke alene <3
Jeg ved ikke, om du allerede har snakket med din mor omkring hvordan det kan være, at hun synes det at gå med makeup sender de forkerte signaler. Hvis ikke I har snakket om det, kan du måske overveje at spørge hende nysgerrigt ind til det, så hun kan forklare sine tanker. Det kan være, der er en rigtigt god grund til at hun mener det, hun gør <3 Og måske kan det åbne op for en god snak imellem jer, hvor I begge kan fortælle, hvorfor det er vigtigt for jer hver især.
Du skriver også, at du føler at pigerne i din klasse synes det er barnligt og ser ned på, at du har skærmtid. Det er jeg virkelig ked af, for det er så ubehagelig en følelse, som ingen fortjener ingen at føle <3 Men jeg er helt sikker på, at de ikke ser ned på dig overhovedet! Det er rigtigt normalt i dag at have skærmtid, og der er rigtigt mange der har det. Det er aldrig til at vide, hvilke aftaler ens klassekammerater har med deres forældre, også selvom de måske ikke siger dem højt, eller andre ikke kan se dem.
Det er så vigtigt at huske på, at man aldrig ved, hvordan andre har det. Det kan være, at du kun ser de ting, som de gerne må for deres forældre, men at der er en masse andre ting, som de ikke må. Dem kan man bare ikke se <3
Det vigtigste er, at du ved, at du ikke er en taber, og at der slet ikke er noget galt med dig. Du virker enorm reflekteret, og alt du beskriver og føler giver rigtigt god mening. Husk at nogle ting kan tage tid, men jeg er sikker på, at du og din mor inden længe kan blive enige om nogle aftaler, I begge er med på, og som får jer til at være trygge og glade begge to <3
Endnu en gang, tusind tak igen for at skrive ind! Jeg håber meget, at du kan bruge mit svar til noget, og at du ikke føler dig alene. Du er altid velkommen til at skrive ind igen om det, eller noget andet - vi sidder klar i vores rådgivning hver eneste aften, klar til at skrive med dig <3
Stort knus fra Amalie