Josephine, 23 år
02. juli 2024
Jeg tror, at jeg er ved at få et godt øje til min bedste ven
Jeg tror at jeg er ved at få et godt øje til min bedste ven.
Vi har været venner siden gymnasiet, så det er omkring 6 år - vi gik ud af gymnasiet for 3 år siden, og har haft kontakt siden. Lige efter gym sås vi meget og brugte meget af sommeren sammen, dog kun som venner.
Det fasede stille og roligt ud, da life happens, og vi begge har hver sine ting at se til, dog har vi altid skrevet sammen i perioder og ses en gang i mellem.
Jeg har virkelig altid kun set ham som en ven, men har altid sagt at jeg ikke vil være ked af det hvis der skete noget mere mellem os.
Sidste gang vi var sammen følte jeg noget som jeg aldrig har følt før i forhold til ham, og jeg har selv fået et lille chok over det.
Jeg følte at der var mere flirt i luften samt jeg havde lyst til at kysse ham da vi bare stod og snakkede. Jeg havde hellere ikke lyst til at forlade ham, da det måske var sidste gang jeg så ham inden jeg skal ind til militæret i et år - og han skal ind på politiskolen snart.
Vi lavede ikke noget usædvanligt end hvad vi plejer at gøre når vi ses, og derfor er dette også kommet som en overraskelse for mig. Men jeg kan virkelig bare mærke at jeg nok ser ham som mere end en ven nu.
Jeg er selvfølgelig skide bange for at han ikke føler det samme og jeg derfor vil ødelægge vores venskab. Jeg er også bange for at tage fejl, i forhold til at han måske også kan lide mig, som mere end en ven - jeg følte nemlig at der var noget fra hans side.
Jeg er bare så bange for at sige noget, for sidste gang jeg havde det sådan med en fyr, så sagde han at han ikke havde det på samme måde, selvom jeg (og andre) synes at det lignede at der var noget for begge sider.
Så jeg er bare virkelig bange for at det samme sker igen med ham her som det gjorder ved den anden. Især også fordi jeg synes det var en ubehagelig oplevelse med ham den anden. Jeg vil bare ikke kunne rumme endnu et nederlag på kærlighed fronten, især ikke med en god ven.
Gad godt fortælle ham det inden jeg tager i militæret, for at få ting afklaret, sådan jeg ikke skal gå og tænke på det hele tiden. Men jeg ved bare ikke om det er dumt. Jeg er så bange for at ødelægge et godt venskab, hvis han ikke har det på samme måde.
Jeg er som sådan heller ikke bange for at skulle sige det, men jeg er bange for at miste ham som ven, og at det bliver en endnu ubehagelig oplevelse på kærlighedfronten.
Knus den forvirrede og bange pige

GirlTalks svar
Kære den forvirrede og bange pige <3
Tak fordi du skriver til GirlTalk og deler dine tanker. Det lyder som en kompleks og følsom situation du står i med meget på spil. Jeg forstår godt du føler dig usikker og bange, det er kun naturligt. Jeg fornemmer at føleserne er helt ude på tøjet, fordi din ven betyder meget for dig. Først og fremmest er dine følelser helt okay. Venskaber kan udvikle sig over tid, og det er ikke unormalt at dybe venskaber kan blomstre til mere, især når man bliver ældre.
Det lyder som om dig og din ven har et stærk bånd, og det er da fantastisk! En god ven skal man ikke tage for givet. Jeg anerkender din frygt for at ødelægge venskabet, især når du tidligere har haft en lignende oplevelse som du gerne vil undgå at have igen. Samtidig så tænker jeg at et ægte venskab kan klare selv akavet øjeblikke og svære samtaler. Med det mener jeg, at hvis du valgte at åbne samtalen op for at du måske havde fået lidt følelser for ham, og han ikke kunne gengælde det, kunne I måske bare grine af det og  komme videre efter det. Ud fra hvad du fortæller mig, så virker jeres venskab rigtig stærkt, og jeg tænker, at I derfor sagtens vil kunne komme igennem en lidt svær samtale som denne ved at være ærlig og rolig <3
Hvis jeg var dig vil jeg først prøve at mærke efter om det virkelig er noget fra din side, det lyder som om det pludselig er gået lidt hurtigt og tankerne kører rundt. Samtidig anerkender jeg at du har en tidshorisont da du gerne vil sige det inden han tager afsted. Men det vil også være ærgerligt at sige til det ham, hvis det viste sig at dine følelser gik over om lidt. Måske du kan give dig selv ro på ved at gå nogle lange ture og virkelig tænke over, hvad du føler for ham, og om du er klar til at sige det højt til ham også <3
Hvis du vælger du gerne vil snakke med ham, synes jeg du skal gøre så du er så tryg som mulig. Måske et sted du kender godt, og have skrevet nogle ting ned? Nogle gange kan det være svært at huske alt, hvad man vil sige når man sidder nervøst i situationen. Du kan fortælle ham, hvordan du har det, og hvor vigtigt hans venskab er for dig. Du kan også forklare, at du ikke ønsker at presse ham eller ændre noget, men at du føler, det er vigtigt at være ærlig om dine følelser før du tager i militæret. På den måde får du afklaring, og I kan begge gå videre uden at bære på uvisheden.
Husk at uanset hvad så har du styrken til at håndtere svaret. Også selvom han ikke føler det samme, så kan du se dig selv i øjnene og sige, at du har været modig og ærlig. Jeg ønsker dig alt det bedste og husk at det helt okay at føle dig forivret og bange. Du er ikke alene og du har allerede vist en stor styrke ved at reflekterer, mærke efter og skrive ind til Girltalk. Hvis du har flere spørgsmål eller vil skrive med os har vores rådgivning åben hver dag fra 18.30-20.00.
Hav en dejlig sommer.
Kærligste hilsner Julie.