Mathilde, 12 år
14. juni 2024
Jeg er stadig bange for at tage et bind ud af tasken
Hjælp! Jeg er en pige på tolv og fik min første menstruation for sådan cirka et år siden men er løbet ind i et problem.
For drengene i min klasse ved godt at nogle af os piger har fået menstruation men jeg er stadig bange for at tage et bind ud af tasken eller jakkelommen ude på gangen, hvis der sidder nogen. Jeg syntes det er pisse svært så jeg er nød til at tage et kæmpe bind på hjemmefra der holder det meste af dagen men hvis jeg kunne nøjes med et mindre bind og så bare skifte det et par gange om dagen ville det være meget nemmere! Men fordi jeg ikke vil blive set tage et bind op af tasken ender jeg med de store bind.
Det er mega svært for jeg ved også at udover at drengene nok ville snakke om det med hinanden, så ville pigerne nok også (selv dem der selv har menstruation!). Og drengene ved altså ikke hvem der har mens siden det også kun er nogle af os piger der har det. Og jeg magter ikke til at finde ud af at nogle drenge havde set mig tage et bind op at tasken og sladre videre til de andre.

GirlTalks svar
Hej Mathilde <3
Først og fremmest tak for dit spørgsmål, hvor er du modig og sej at skrive herind! Jeg vil gøre mit bedste for at besvare det <3
Jeg kan helt klart genkende mig selv i det du skriver. Dengang jeg var din alder, var det også noget jeg selv tænkte rigtigt meget over. Så det er helt sikkert ikke en følelse du er alene med, det tror jeg mange kan spejle sig i, både yngre og ældre <3  Menstruation er heldigvis helt almindeligt, og alle piger vil opleve det på et tidspunkt i deres liv. Jeg kan godt forstå, at du synes, det er en svær situation at stå i, når drengene begynder at blande sig og tale om, hvem af jer der har fået menstruation. Men jeg synes, du skal prøve ikke at tænke alt for meget over det, da det er helt naturligt <3
Der kan være flere løsninger, der måske kan virke, når du skal have et bind med på toilettet. Det kunne være, at du kunne have en lille skuldertaske eller pung med, hvor du kan have bind i, så skal du ikke tage bind op af din skoletaske inde i klassen, men kan tage din skuldertaske med. Hvis ikke du har lyst til at bruge en skuldertaske, kunne du måske tage et bind i baglommen når du går ud på toiletterne. Hvis I er flere piger der oplever, at I ikke synes det er rart at tage et bind op af tasken, kunne I også følges derud, så kan det være drengene ikke tænker så meget over det, hvis I bare går og snakker <3
Det er også vigtigt at huske at menstruation er helt naturligt og noget alle piger oplever, så der er ingen grund til, at være pinlig over at tage et bind med ud på toilettet, hvad end du gemmer det oppe i ærmet, i tasken eller bare har det med i hånden <3
Jeg synes, det er rigtig ærgerligt, at du ikke føler, du har mulighed for at skifte dit bind. Det er bestemt ikke rart. Måske kunne du prøve at tale med din klasselærer, eller en anden lærer du er tryg ved, om situationen. Du kan forklare, at du synes, det er ubehageligt, at der er så stort fokus på, hvem der har menstruation, og at der snakkes meget om det i klassen. Så kunne I måske tage en fælles snak i klassen om, at menstruation er helt almindeligt, og at det kun vedrører dem, der har det. Du kan selvfølgelig altid bede din lærer om, at du ikke vil have, at de nævner dit navn i samtalen <3
Jeg håber at det var svar nok på dit spørgsmål. Har du flere spørgsmål er du altid velkommen til at skrive på vores anonyme chat <3
Kæmpe knus fra Maria <3 <3