Pigen i dilemma , 13 år
17. juni 2024
Skal jeg skrive til hende og spørge ind til, hvad der lige sker?
Hej girltalk <3
For at forstå historien skal der lige lidt baggrundshistorie til.
Jeg er en 13 årig pige, som kan med de fleste fra min klasse. Da jeg startede i 7. klasse skulle vi have blandet begge klasser. Jeg kom i klasse med min bedsteveninde og 3 andre søde piger. Den ene pige blev mig og min bedsteveninde hurtig rigtig gode veninder med. Vi havde en slags trekløver som ingen kunne komme ind i. Vi fortalte hinanden alt. Vi holdte nytår sammen og vi hyggede os en del når vi var sammen.
Vi kom tilbage efter juleferien og det var som om alt var galt. Hun var mindre og mindre i skole. Fordi vi holdte så meget af hende var vi jo selfølgelig nysgerrige og spurgte hvorfor hun ikke var i skole. Hun blev bare ved at skrive at hun var syg. Vi fik så af vide at hun var kommet på nedsat skema.
Det var som om at nu når hun ikke var så meget i skole mere så døde kontakten lidt. Hun kontaktede mig ikke lige så meget som før og når hun så svarede var det som hun ikke havde lyst til at snakke.
Skal jeg skrive til hende og spørge ind til hvad der lige sker? Eller skal jeg lade den ligge og vente på hun skriver? Eller noget helt tredje?
Håber i kan hjælpe mig :)
Pigen i dilemma

GirlTalks svar
Hej med dig, pigen i dilemma <3
Først og fremmest, så tusind tak for at skrive ind, det er virkelig sejt! Tak for baggrundhistorien, det giver rigtig god mening.
Det er altid svært når der sker noget i andres liv, hvor man ikke bliver lukket ind i processen. Jeg kan virkelig spejle mig i dine tanker, følelser og måske også frustrationer i det der sker med jeres relation. Du skriver at du overvejer at skrive til hende. Du kan jo spørger dig selv om, hvordan du vil have lyst til at dine veninder reagerede, hvis du pludselig trak dig fra skole og dine venner? Vil du ønske at de kontaktede dig, spurgte hvordan du havde det, eller vil du ønske de gav dig plads? Det ikke sikkert at din veninde ønsker præcis det samme som dig, men det kan i denne situation, være det eneste du kan gå ud fra.
I dit brev lyder det som om at du også er bekymret for din veninde, og det kan både være meget omsorgsfuldt, og utrolig hårdt. Når vi bekymre os for andre, er det oftest et tegn på at vi holder af dem. Så hvis du er bekymret for hende, vil jeg umildbart tænke at skrive til hende, og spørger hvad der sker i hendes liv, er utrolig omsorgsfuldt.
Det vigtigste er at du mærker efter og lytter til det, der ikke bliver sagt direkte fra din veninde. Vi siger utrolig meget med vores kropsprog, vores humør og udstråling. Hvis der er noget der fylder rigtig meget for hende lige nu, vil du med stor sandsynlighed kunne mærke det.
Endnu engang tak for at skrive ind, jeg håber du kan bruge svaret til noget, og at du og din venindes relation består. Stort virtuelt kram, kærlighed og gode tanker din vej <3
KH Laura, Girltalk