Veninderne, 12 år
01. juli 2024
Vi har en tredje veninde, som nogle gange kan være svær at forstå
Hej vi er veninderne vi har en tredje veninde som nogle gange kan være svær at forstå. Nogle gange forandre hun sig når der er drenge tilstede. Hun kan finde på at prøve at pinliggøre os for at få drengenes opmærksomhed. Vi syndes også at hun bedre kan lide den ene af og ind den anden for eksempel. Da Danmark spilled fodbold kamp mod England sagde den ene af os at hun gerne ville til landskamp vores veninde sagde at hun måske måtte komme med hende og hendes far ind og se landskamp. Men da jeg sagde at jeg også gerne ville med sagde hun, ej vi har kun rød til tre billetter så mange penge har vi alder heller ikke. Og hun spørger nogle gange om den ene og hende kan sove sammen eller være sammen efter skole selv når jeg sidder der. Det her syndes vi er et problem nu hvor vi er “de tre bedste veninder” og derfor vil vi gerne snakke med hende om det på en sød møde hvordan gør vi det? Hilsen veninderne

GirlTalks svar
Hej med jer <3
Tusind tak for jeres brev, hvor er det sejt I skriver et brev til os og deler jeres tanker! <3
Skønt, at I er tre bedste veninder der har hinanden. Det er meget normalt, at man nogle gange kommer op og "skændes" med sine veninder, eller hvor man bliver såret, fordi den ene veninde gør noget. Jeg har selv oplevet samme problematik som I skriver om, hvor det var mig der blev "lukket ud" af venskabet med de to andre piger. Jeg kan huske, at jeg blev rigtig ked af det, fordi jeg slet ikke kunne forstå, hvad det gjorde, at de vil lave ting uden mig.
Jeg havde - ligesom jer - besluttet mig for at tage en snak med mine veninder og dele mine følelser. Jeg var så nervøs, men følte, at det var det rigtige at gøre for at finde ud af det hele. Vi mødtes bare et sted hvor vi kunne snakke mere privat, og jeg fortalte hvordan jeg havde det. Jeg har faktisk bare lidt ligesom jer fortalt hvad jeg synes og hvilke ting, der har såret mig eller gjort mig ked af det. De tog det megagodt, og vi fandt ud af, at det slet ikke var med vilje hvad de gjorde. De var faktisk bare glad for, at jeg turde snakke med dem om det. Tror I, at det er noget, I kunne gøre?
Jeg synes, at I allerede er super godt på vej! I er gode til at forklare hvad der er sket og jeres tanker og følelser omkring det hele i brevet. Jeg kan også mærke, at I holder meget af jeres veninde, og hvor er det så dejligt af jer, at I vil gøre det på en sød måde. Det er også modent af jer, at I rækker ud til os for hjælp, og at I vil tage en ærlig snak med hende. Kommunikation er bare så vigtigt i alle forhold, også i venskaber, og I har gjort nogle rigtig gode overvejelser.
Jeg er sikker på, at I er nogle dejlige dejlige piger, og jeg hepper på jer og på at samtalen vil gå godt! Rigtig god sommer til jer. <3
Kæmpe stort knus <3
Sofia