Anonym, 17 år
12. juni 2024
Jeg har tit en følelse af, at jeg ikke er “rigtig” ung
Hej, jeg er en pige på 17 år, mine venner omkring mig har kærester.
De har haft travlt med kærester, sex, druk og fester i mange år snart. Det var først sidst år jeg begyndte at drikke alkohol, jeg ville vente til jeg havde lyst, jeg ville drikke det fordi det smagte godt ikke bare for at blive fuld.
Jeg går ikke rigtigt til fester, der er en her og der, men det er svært fordi jeg bor i en meget lille by og ikke har haft et skoleår med så mange nye venner.
Jeg har aldrig haft en kæreste, aldrig kysset, haft sex, all that stuff♥️
Jeg har tit en følelse af at jeg ikke er “rigtig” ung og jeg ikke har prøvet noget.
Jeg kan ikke være med i samtalerne når det handler om forhold, sex og kærlighed.
Jeg vil gerne vente til den rette, men jeg bliver mere og mere utålmodig og uforstående for hver dag, jeg er jo også snart voksen 18 år! Det er helt vildt.
Nu kom alle mine tanker bare ud.
I bund og grund ville jeg bare opleve lidt mere, prøve ting.
Jeg starter på gymnasie efter sommerferien og har lige fået nyt job hvor jeg skal bo på kollegie i sommerferien med andre unge, jeg håber på at skabe nye relationer der.
Jeg er også nervøs for gym - selvom jeg glæder mig HELT VILDT!
Igen så er det bare vildt at man starter på GYMNASIE! Det lyder så voksent.

GirlTalks svar
Kære dig
Tusind tak for dit fine brev, og for at dele dine refleksioner med mig. Først vil jeg gerne sige, at jeg virkelig beundrer din evne til at reflektere over dit liv og mærke efter, hvad der er rigtigt for dig. Det kræver mod og selvindsigt, og det viser, at du er tro mod dig selv og dine egne værdier <3
Jeg forstår virkelig dine tanker, og alt det, du beskriver, giver så god mening. Denne periode af livet kan være svær at navigere i, da der sker mange nye ting, og der venter mange nye oplevelser. Det er vigtigt at huske, at alle oplever denne tid forskelligt, og at der ikke findes én "rigtig ungdom." Ungdommen består af mange forskellige ting, og man har ikke travlt med at opleve dem alle på én gang. Det er vigtigt at tage det i sit eget tempo og kun gøre det, man selv har lyst til. Jeg håber, du husker, at du overhovedet ikke er bagud, men at du er lige præcis, hvor du skal være<3
Jeg forstår godt, at det kan være svært, hvis det virker som om, at alle i din omgangskreds har travlt med kærester og fester. Det er meget forskelligt, hvornår man begynder på disse ting, og det er så vigtigt at mærke efter, hvornår man selv har lysten og behovet. Hvilket det virkelig virker til, at du er god til <3 Derudover er der ingen rigtig eller forkert måde at være ung på, og man bestemmer helt selv, hvordan man vil definere det. Måske kan du overveje, hvordan du gerne vil være ung, og hvad du synes, det skal indebære?
Det er også helt i orden at føle sig forvirret og utålmodig i denne periode af livet. Det er en tid med mange forandringer, og det er naturligt at have mange tanker og følelser omkring det hele. Måske kunne det være rart at tale med en veninde eller et familiemedlem om disse følelser? Jeg tror, der er mange, der kan genkende dem - det kan jeg i hvert fald. Hvis du ikke har lyst til at tale med nogen, du kender, er du altid velkommen til at skrive til GirlTalks rådgivning. Her vil vi altid snakke og lytte om alt mellem himmel og jord <3
Du fortæller at du snart skal starte på gymnasiet, og at du glæder dig. Det synes jeg lyder helt vildt dejligt, og jeg er så glad på dine vegne! Det er stort at starte på gymnasiet, og her får man muligheden for at møde en masse nye mennesker, og muligheden for nye oplevelser. Det kan godt virke lidt voksent, som du også selv skriver, men husk på at alle er nye! Og at de nok er mindst lige så nervøse som dig for at starte. Så på den måde er I alle nok lidt i samme båd, og det kan faktisk også være ret rart at vide. Så det håber jeg, at du kan finde lidt ro i <3
Jeg ønsker dig alt held og lykke, og sender dig det største kram <3
De bedste hilsner, Freja <3