Hannah, 14 år
24. maj 2024
Orker mine veninder mig ikke?
Hey girltalk
Min vennegruppe består af tre personer - mig inkluderet - og det er total nice.
Men de er begge to tit trætte og orker derfor ikke særlig tit at tage med til alle de arrangementer jeg forslår.
De er mega søde at være sammen med ellers, men jeg føler virkelig bare ikke at de orker mig, byture, cykelture eller andet.
Jeg er efterhånden begyndt at synes det er mega kedeligt bare at sidde alene hjemme når de ikke gider at være sammen og så samtidig se at de er aktive på snap derhjemme og ikke laver andet end at se YouTube eller Netflix.
Hvor meget jeg end elsker dem, vil jeg også gerne ud og opleve hvordan det er at være til koncerter og sådan noget, men jeg føler det er svært når jeg ikke kan tage nogen med.
Jeg prøver derfor tit at være sammen med andre, men de bor alle sammen langt væk fra mig og det er svært at hænge ud med dem tit.
What to do?

GirlTalks svar
Hej Hannah
Tusind tak for dit brev, og for at dele dine tanker med os<3
Det lyder mega dejligt at du har 2 skønne veninder, og sejt du række ud og forslår ting I kan lave sammen. Ud fra hvad du skriver, kan jeg godt forstår at du synes det er træls, at de er for trætte til at lave ting sammen, for det er da oftest mere hyggeligt at ses end være alene, selvom man nogle gange har brug for at være alene.
Jeg tænker helt bestemt ikke, at det handler om, at de ikke orker at være sammen med dig, og bestemt heller ikke at de synes det er træls, at du tager initiativ til at lave en masse sjove ting. Jeg tror personligt at det måske handler om at vi lever i en digitaliseret tid, og nogle gange kan det være nemmere at tage hjem og se Netflix, fremfor at tage ud og være social.
Det lyder som en god ide at spørge andre veninder om de vil være med til forskellige ting i fritiden. Selvom de bor længere væk, så synes jeg helt sikkert du skal prioritere dem, hvis de har lyst til at lave forskellige sociale ting med dig. Samtidig kan du også godt holde fast i dine 2 andre veninder, da man sagtens kan have flere forskellige veninder, og lave forskellige ting med forskellige veninder. Derudover synes jeg også, at du skal snakke med dine 2 veninder omkring, at du gerne vil lave flere ting sammen. Måske I kunne prøve at planlægge nogle aktiviteter lidt længere ud fra fremtiden, så pigerne er bedste om, at de her skal lave noget socialt, og måske derved bedre kan overskue det?
Jeg er helt sikker på at du er en mega skøn veninde, og at det hele bliver godt! Du er mega sej, og igen tak for at dele dine tanker med os<3 Skriv endelig ind igen på vores rådgivning, hvis du har brug for at vende flere tanker om, hvordan du har det.
De bedst hilsner Matilde<3