linea, 12 år
11. maj 2024
Hvad skal jeg gøre for ikke altid at komme med i pigernes drama?
Jeg har et problem. Det er et problem med pigerne fra min klasse. De trækker mig altid ind i dramaet og jeg kan aldrig komme ud af det, de bagtaler altid hindanden og det er faktisk ret ubehageligtat gå og høre på kryds og tværs. Jeg hved de går og bagtaler mig, men de er faktisk nogle kæmpe dramaqueens hvis jeg selv skulle sige det. Min løsning lige nu er at holde lidt lav profil altså at på en måde at ignorere dem selvom jeg hved det ikke er løsningen, men jeg bliver alligevel altid trukket ind i dramaet Jeg er bare træt af at mit sidste skole år på skolen kun skal handle om pigefnider og uvenskaber. Hvad skal jeg gøre for at ikke altid at komme med i pigernes drama?

GirlTalks svar
Hej med dig og tusind tak for dit fine brev <3
Bagtaleri og drama er så irriterende, og det er rigtig træls at være en del af det. Især når man slet ikke har lyst til det. Det kan være så svært at navigere i, og nogle af os kan føle os decideret utilpas, når der tales om andre der ikke er tilstede og der siges noget negativt om dem. Din situation lyder som en situation mange af os på et tidspunkt har prøvet og som er svær.
Først og fremmest, synes jeg, at det er mega sejt, at du mærker efter i dig, hvad der føles rigtigt og forkert at være med til. Og her mærker du, at det føles forkert i dig at være en del af bagtaleri. At du står op for dine behov og prøver at finde en måde at navigere i det på, hvor du føler du, har dig selv med i det er en kæmpe styrke. Og det må du gerne være stolt af!
Du skriver at din strategi er at holde lidt lav profil for at passe på dig selv. Jeg forestiller mig, at du måske trækker dig, engagere dig mindre og prøver at ignorere dem. Og jeg synes det lyder som en god måde at skærme dig selv lidt på og udvise omsorg for dig selv. Andre idéer kunne være at starte samtaler, der handler om noget helt andet: hvis du har set en god film eller dele noget rart, du har lavet i weekenden. Hvis du pludselig snakker om noget helt andet, så kan det også være, at de andre piger snakker med og ikke fortsætter dramaet. Du kan også forsøge at være neutral, hvis de spørger dig om noget, der er dramatisk, kan du jo sige du ikke rigtig har noget at sige til det eller fx at du ikke gider og tale om folk, der ikke er til stede <3Men jeg kan godt forstå, hvis det er super svært. Måske det giver mening, måske det overhovedet ikke gør. Du mærker, hvad der føles rigtigt for dig <3 Jeg ved ikke hvor stort sit sociale behov er men en anden måde at skærme sig på kunne jo også være at flytte dig fysisk ved fx at forlade rummet eller måske gå en tur.
Hvis der er nu er en eller to af pigerne, som du føler dig lidt tættere med, så kan du også prøve at dele med dem, hvordan du har det, og at du synes, at det er svært med al det her drama. Måske de har det på samme måde, og I piger så sammen kan gøre noget for at stoppe det eller i hvert fald sige fra overfor det. På den måde så føler du måske heller ikke, at du står helt alene med dine oplevelser, og det kunne måske også være rart for dig at dele det med nogen, som står lidt i samme situation, som dig selv <3
Har du brug for, at vi taler mere om det, så kan du altid skrive til vores rådgivning, hvis du har brug for at dele flere tanker eller få andre gode råd <3 Vid at jeg hepper på dig!
Stort kram <3