Lisa, 15 år
24. maj 2024
Mig og mine veninder plejer tit at have det sjovt, men så ændrede alt sig
Hej
Jeg har det virkelig svært i skole lige nu og det kom meget uforventet vil jeg sige. For mig og mine veninder plejer tit at have det sjovt i skolen både på skolen og i fritiden. Men så ændrede alt sig. Der var sket noget som handlede om mig også valgte de ikke at snakke til mig, pga et dumt rygte som slet slet ikke passede. Det giver ikke mening for mig, fordi det blev fortalt af nogen som de knap nok snakker med, men alligevel valgte de at tro på dem. Jeg har absolut ingen. Ikk engang en tætteste i vores “vennegruppe”, fordi vi er et ulige tal. De begynder at lave planer foran mig uden og invitere mig. De holder mig udenfor og det gør de virkelig tydeligt. Jeg har faktisk prøvet alt. At starte en hel normal samtale, givet dem komplimenter eller noget af min madpakke fordi de tit glemmer deres egen. Men alligevel er det overhovedet ikke nok. Jeg synes at det er virkelig træls fordi det snart er sidste skoledag og planen var at vi allesammen skulle være cowboys til sidste skoledag, men nu er jeg bange for at skulle ende op med at være alene. Fordi min årgang er virkelig dømmende overfor folk der er alene.
Lige nu så overvejer jeg at give op for har prøvet alt, men intet virker.

GirlTalks svar
Hej Lisa,
Tusinde tak for dit brev!<3 Jeg kan virkelig godt forstå at du ikke føler dig tilpas i skolen lige nu. Jeg kan forestille mig, at det er en enormt ubehagelig oplevelse, at der startes et rygte om en, som dertil ændrer fuldstændig på ens vennegruppe. Det kan jeg godt forstå at du er rigtig påvirket af lige nu.
Du skriver at du har prøvet alt, og det lyder virkelig som om at du også har forsøgt at skabe kontakt til dem igen. Jeg tænker på om du også har forsøgt at få en "alvorlig" snak med dem omkring det her? F.eks. få fortalt hvor påvirket du er af situationen og at du virkelig håber på at i kan afslutte jeres skolegang sammen alligevel. Det kan være de endnu ikke har forstået hvor meget det påvirker dig, og det kunne sikkert være rart for dig at sige det højt, uanset hvad der så sker efter<3
Hvis de fortsat er rigtig øv overfor dig, ville der så være nogle andre du kunne klæde dig ud sammen med? Det kunne jo være der er en anden gruppe veninder i klassen som ville være helt okay med at tage dig med i deres planlægning ift. sidste skoledag så du som minimum får en rar dag der<3 Eller måske du bare er mega sej og kan finde på sej udklædning alene? Det kan man altså sagtens og det er der absolut intet galt med.
Jeg tænker også at det kunne være smart at snakke med en anden om dette også <3 enten med en skolelære, forælder eller en anden du stoler på, som evt. også kunne støtte dig i denne her tid<3 Det kan virkelig hjælpe at få sagt højt, hvad man oplever og hvordan man har det. Hvis du har brug for hjælp til, hvordan du kan sige det, så skriv ind til os i rådgivningen. Der sidder vi klar til at hjælpe med udfordringer præcis som din og meget andet, og der er du meget velkommen - altid <3
Jeg kan virkelig godt forstå at det her er svært, men du gør det virkelig godt. Det er sejt at du ikke har givet op, og jeg tror godt at du kan finde en god løsning, hvis bare du forsøger at holde fast i dig selv, og tale ærligt overfor dine venner og klassekammerater.
Jeg ønsker dig alt det bedste, og kæmpe medvind til dig<3
Store kram fra Hannah <3