Pi, 13 år
06. maj 2024
Forråder jeg min bedste veninde?
Kære Girl talk,
Jeg overvejer kraftigt at skifte skole, fordi jeg ikke trives i min nuværende skole (mine klassekammerater er søde nok, så det er ikke det)
MEN! Jeg synes, jeg forråder min bedste veninde ved at gøre det. Min BFF har nemlig angst og har også følt sig meget ensom, så ensom hun har overvejet selvskade (har min mor hørt fra min BFF\'s mor) Så da vi blev venner, blev hun super glad (det gjorde jeg selvfølgelig også) Hun er godt klar over, jeg overvejer et skoleskift. Da jeg fortalte det, frarådede hun mig det.
er det forræderi at forlade min BFF?
Hvordan kan jeg slippe af med skyldfølelsen?
Hvordan kan man opretholde kontak når man ikke går på samme skole?(vi bor i samme by)
Venlige hilsner
En forvirret pige der ønsker at gøre alle glade inklusiv sig selv

GirlTalks svar
Hej med dig
Mange tak for dit brev til vores brevkasse <3 Først og fremmest vil jeg gerne have lov til at skrive, at jeg synes du er super sej, fordi du skriver ind til os og deler dine følelser!
Det lyder som en svær situation som du står i. Det er virkelig stort af dig, at du tænker så meget på din veninde, og hvordan hun har det og vil have det med at du skiftede skole.
Jeg kan virkelig godt forstå, at du sidder og har mange spørgsmål, da det jo også er en stor beslutning at skulle tage. Min umiddelbare tanke er, at det vigtigste er, at man selv er glad. Hvis du kan mærke, at din nuværende skole ikke er noget for dig og at du mistrives fordi du går der, så synes jeg det ville være en skam, hvis du blev i det! Husk at have dig selv med, som det første <3
Jeg kan godt forstå, at du synes det virker som forræderi, at du flytter skole fra din veninde. Men tror at det er godt at man i sådan en situation måske får sat tingene lidt i perspektiv - hvordan ville du have det, hvis din bedste veninde mistrives på sin skole, og fortalte dig, at hun gerne vil flytte skole, for at kunne få det bedre? Tænker også, at det måske er en god ide, at I får snakket om, hvilke følelser du sidder inde med, og hvordan de følelser får dig til gerne at vil skifte skole. Derudover kan det måske også hjælpe hende, hvis I fortsat kan have kontakten. Tænker at hendes snak om forræderi bunder i, at hun ikke vil miste dig, fordi hun synes du er en god veninde - og ud fra dit brev er jeg enig i hende, fordi det virker du til at være <3 For mig at høre lyder det til, at du går meget op i, at andre har det godt, og så kan det godt være svært, at huske sig selv - hvilket er utrolig vigtigt! <3 Det er dit liv, og det er derfor vigtigt, at du har det godt og er glad. Tænker også, at denne tankegang kan hjælpe dig med skyldfølelsen. Selvom du sætter dig selv først, så betyder det ikke, at du ikke også på samme tid kan prioritere dem omkring dig<3
Det lyder til, at du er nervøs for, om I kan fortsætte kontakten, hvis du flytter skole. Hvis det kommer dertil, hvor du vælger at skifte skole, så er vi i nutidens Danmark utrolig heldige, at vi har så meget adgang til at kommunikere med hinanden, selvom vi ikke fysisk er sammen<3 Jeg tænker, at det er vigtigt for jer begge to, at I kan have denne form for kommunikation, selvom I ikke længere går på skole sammen. Derudover kan I jo på forhånd også aftale nogle bestemte ting I skal lave sammen, for at opretholde jeres venskab så godt som muligt. I kunne måske aftale, at I har filmaften en gang om måneden, eller noget i den stil. Når I får lavet disse aftaler på forhånd, så ved I også begge to, hvor vigtige I er for hinanden, og hun kan samtidig se, at hun er vigtig for dig og omvendt. Jeg taler i hvert fald af egen erfaring, når jeg siger, at man godt kan opretholde kontakten, selvom man ikke fysisk er det samme sted længere. Jeg har boet i udlandet, og har stadig kontakt med de mennesker jeg mødte der, selvom vi ikke bor i samme land længere - så det kan godt lade sig gøre<3
Jeg tænker, at det vigtigste i din situation er, at du har ro i maven og er glad. Det kan være en god ide, at få snakket med dem omkring dig om dine tanker. Jeg synes ikke, at det er forræderi, fordi det er dit liv og det er vigtigt, at du har det godt. Dette skal du virkelig huske på, hvis skyldfølelsen blusser op igen<3 Husk at mind hinanden om, at I altid kan række ud til hinanden og ses, selvom I ikke går på samme skole mere<3
Husk at du altid kan skrive til vores rådgivning, hvis du har brug for at dele flere tanker <3 Jeg ønsker dig al held og lykke!
Mange kram fra Hanne <3