Sidsel, 14 år
24. marts 2024
Min veninde har intime billeder af mig, men vil gerne have dem slettet
Jeg har en god veninde som jeg desværre mister efter sommerferien. Hendes far har fået nyt job så de skal flytte ret langt væk og hun skal skifte skole. Jeg er jo meget ked af det. Men så er der noget andet. Engang vi sov sammen pjattede vi rimelig meget og tog billeder af hinanden osv. Ja okay også nogen uden nattøj. Jeg har jo slettet dem jeg tog af hende men hun bad om ikke hun kunne få lov at behold nogen af dem hun havde taget af mig. Hun sagde de var så gode og hun kunne bruge dem når hun.. ja altså er er alene med sig selv, du ved. Okay jeg blev jo lidt smigret at de ku bruges sådan for det mig seltillid og gav hende lov til det. Men nu tænker jeg hvor hun skal flytte. Jeg ved jo godt at vores venskab nok glider ret meget ud. Og så har hun de der billeder et fremmed sted og jeg ved jo ikke hvad hun gør med dem. Måske er det fjollet og tænke sådan men jeg har overvejet måske at bede hende slette dem når nu hun skal flytte. Er det fair nok eller er jeg en dårlig veninde så?

GirlTalks svar
Kære Sidsel,
Dejligt at du skriver ind til GirlTalk og deler dine tanker om noget, som er betydningsfuldt og sårbart for dig. Det er altid sejt at række ud efter råd. Jeg vil gøre mit bedste for at besvare dit spørgsmål!
Først og fremmest er jeg ked af at høre, at du har en god veninde, som flytter langt væk. Det er svært, når man holder meget af nogen og de så ikke længere er tæt på en. Især når man har været vant til at have dem tæt på. Det lyder som om I har en stærk relation og har været igennem ting, der knytter jeg meget sammen. Jeg håber for jer, at I kan holde kontakten og besøge hinanden, hvis savnet er for stort.
I forhold til din anden del af spørgsmålet, som omhandler de intime billeder din veninde og dig har af hinanden. Jeg kan sagtens forstå at det kan være en splittet følelse du står tilbage med omkring disse billeder. Når nu din veninde skal flytte er det helt okay, at der er opstået nogle nye tanker og følelser omkring at hun har de her billeder af dig på sin telefon. Du skal vide at det er helt okay at trække sit samtykke (sit ja) tilbage, og at det på ingen måde gør dig til en dårligere veninde. Når det er dig der fremgår af billederne vil det altid være op til dig om disse skal ligge på en andens telefon.
Det lyder som om, at du og din veninde har en god relation, hvor man godt kan dele sine tanker. Så hvis du har brug for at hun ikke har disse billeder på sin telefon er det vigtigste at du får det sagt på en ordentlig måde, så det bliver en god snak for jer begge to og at du kan gå fra samtalen med ro i maven. Du fortjener ikke at gå og bekymre dig!
På den anden side skal du vide, at det er helt okay, at holde fast i den selvtillid, som du har fået gennem at vide hvad hun har brugt disse billeder til. Det er der intet forkert i. Bare fordi du beder hende slette billederne af dig, behøves selvtilliden omkring det ikke at forsvinde, når du tænker tilbage på det.
Du har allerede gjort dig nogle gode tanker omkring situationen og jeg håber at jeg også kunne bidrage med lidt ekstra tro på, at lige meget hvad du vælger, så er det helt fair! <3
Husk at du altid er velkommen til at skrive ind til vores rådgivning, hvis du har brug for at skrive mere om det hele.
Kærlige hilsner
Hanna