Elin, 14 år
10. december 2020
Jeg er den eneste i min klasse, der ikke har fået menstruation
Hej... Jeg er den eneste i min klasse der ikke har fået menstruation. De andre piger har en gruppechat hvor de skriver sammen om alt muligt, men det er ligesom for dem der har fået deres menstruation. I starten da det kun var cirka halvdelen der var med var det ligegyldigt. Men da jeg er den eneste der ikke er med, føler jeg mig udenfor. De holder nogle gange hyggeaftener hvor de sidder med varme puder og spiser is. Det er ikke fordi jeg ikke bliver inviteret, men når de spørger er det på en “vil du ikke please sige nej” agtig måde. En gang tog jeg med, men jeg følte mig ret udenfor da de for det meste snakkede om pinlige oplevelser i forbindelse med at have blødt igennem osv. De driller mig også med at jeg ikke har fået mens. Det er på ingen måde ondt ment og bare “det forstår du ikke”, “period things” eller “lille bitte baby Elin”. Det lyder meget ondt men de mener det bare for sjov og det ved jeg godt, så jeg griner bare. Men det gør mig måske bare en lille bitte smule ked ad det...

GirlTalks svar
Hej Elin
Mange tak for din fine besked. Jeg vil gerne starte med at rose dig, da jeg synes at det er en rigtig god og reflekteret besked som du har skrevet til os. Ud fra det du skriver, da kan jeg godt forstå at du føler dig udenfor. Det må være rigtig nederen at være den eneste der ikke har fået menstruation! Særligt når menstruation åbenbart er en anledning til hygge i jeres klasse. Du skriver at de ikke ønsker at være onde ved dig, og bare siger de der ting i sjov. Det lyder lidt som om at de ikke forstår hvilken indvirkning deres “kærlige drillen” har på dig. Ville du have mod til at hjælpe dem på vej og fortælle dem hvordan det er at være dig?
• Måske fortælle dem at du synes det er svært at være den eneste der ikke har menstruation? “Nej, jeg forstår ikke hvordan det er at have menstruation lige nu, men at jeg er en kvinde/pige, så selvfølgelig får jeg det en dag. Måske I vil lære mig lidt om det, således at jeg ikke kommer til at skulle opleve en pinlig oplevelse med at bløde igennem?”
• Måske, hvis du forholder dig nysgerrigt til deres spørgsmål, så er det lettere at være dig? Det lyder som om at de rigtig gerne vil snakke om menstruation. Så hvis du får dem til at tale mere om det, så ville de måske synes det var fedt vs. at du bare sidder stille og ligesom ikke har noget at sige omkring menstruation? Spørge dem, “hjælper det virkelig med en varmepude” eller “får alle piger cravings efter is?”
Jeg håber du kunne bruge dette svar til noget, ellers er du velkommen til at skrive til os på chatten i aften.
Kærlig hilsen Nina, Girltalk