Anonym, 19 år
10. december 2020
Jeg er en pige på 19 år, som føler mig bagud i forhold til andre, da jeg aldrig har prøvet noget seksuelt
Hej
Jeg er en pige på 19 år, som føler sig meget bagud i forhold til andre unge. Jeg har aldrig prøvet noget seksuelt. Jeg tænker rigtig meget på, at jeg i en alder af 19 år aldrig har prøvet noget så banalt, som at blive kysset. Det får mig til at føle mig udenfor fællesskabet, da det er et emne, der fylder meget hos ungdommen. Det er emne, der ofte er omdrejningspunktet til fester, hvor lege som "jeg har aldrig" er til for at kaste lys over folks eskapader. - De lege sidder jeg altid over, for jeg synes ikke det er særlig rart, at alle skal vide, hvor uerfaren jeg er. Det får mig til at føle mig meget anderledes og ekskluderet. Jeg bliver ked af det, fordi det ikke er en del af mit liv endnu, og fordi alle, også jeg, har brug for fysisk kontakt. Det er nemlig ikke fordi, jeg ikke føler mig klar til at kaste mig ud i det, det er bare aldrig sket. Og det får mig til at tvivle på mig selv, for hvad er det ved mig, der gør, at der aldrig har været en dreng, som har syntes, jeg var særlig interessant? Jeg opfatter ikke mig selv som utiltrækkende, og jeg har egentlig altid hvilet ret meget i den, jeg er. Men alligevel kan jeg mærke usikkerheden vokse, og jeg begynder at konkludere, at det enten er udseendet eller personligheden, den er gal med.
Jeg er ret genert anlagt og har det ikke godt i situationer med mange (nye) mennesker fx. fester, så jeg foretrækker egentlig at blive hjemme, men samtidig er det også der, man møder mennesker og mingler med hinanden. - Så det er svært, når man gerne vil have nogen oplevelser og nye bekendtskaber, men har det dårligt i nye situationer og store forsamlinger. Jeg føler også, at tiden er blevet en enormt stressfaktor. Jeg kunne ønske mig, at det var muligt at pause den, så jeg kunne indhente alt det som gerne skal være en del af ens ungdom.
Kort sagt så længes jeg efter at føle, at der er nogen, der gerne vil mig på den måde. Jeg længes efter at prøve at have følelsen af at blive begæret. Ja, jeg længes vel egentlig efter at blive bekræftet i, at jeg også kan være en person, som drenge kan finde attraktiv og tiltrækkende.
Jeg må indrømme, at jeg synes det er en anelse pinligt at sige højt, og det er ikke noget, jeg rigtigt har talt med andre om.

GirlTalks svar
Kære Anonym, 19 år
Tusind tak for dit brev og for at du vil dele dine tanker og følelser med os!
Jeg kan sagtens forstå dine tanker og jeg kan også sagtens forstå, at du nogle gange kan føle dig lidt udenfor fællesskabet, for jeg ved hvor meget netop dette emne om kærester, kys og sex fylder i teenageårene og hvis man ikke selv har nogle erfaringer eller af andre grunde ikke har lyst til at dele dem med andre, så kan det være svært at være en del af.
Alle i den/din alder er ved at finde sig selv og det kan der være mange forskellige måder man kan gøre det på. Nogle er hurtige ude og kysser og kærester rundt, andre er mere påpasselige og lidt generte, nogle fortæller glædeligt alt hvad de har lavet og andre er mere private. Jeg tror det hele er helt almindeligt i den alder og det kan være rigtigt svært når man står midt i den.
Jeg synes du har nogle virkelig gode reflektioner når du fortæller om dig selv og hvad du oplever og jeg bliver bare så super glad når du fortæller, at du egentligt altid har hvilet i dig selv. Please bliv ved med det!  Det er en kæmpe gave at kunne det, hvis bare alle var så heldige! Det er en virkelig god egenskab du endelig ikke må lade ødelægge, fordi du bliver usikker.
Du skriver du er ret genert og ikke har det så godt med mange mennesker og fester og derfor hellere vil blive hjemme. Det tror jeg slet ikke du er ene om. Der er rigtig mange mennesker som er generte og det er helt naturligt og man lægger jo af gode grunde altid mest mærke til dem som ikke er.
Har du tænkt over i hvilke situationer det er du bliver genert? Er det altid eller kun nogle gange? Kan du tale med nogle veninder eller din mor omkring det at være genert, måske de har nogle ideer til at undgå det, så det kunne blive nemmere for dig at møde og tale med drenge.
Det kan også være, at du slet ikke er typen der har lyst til at møde nye mennesker til en fest og så er det sikkert slet ikke her du skal møde en sød kæreste og have dit første kys. Sådan er der mange der har og lige nu er det også bare rigtigt svært at møde nogen som helst pga. Corona. Derfor er der også mange der bruger datingapps. Har du nogensinde overvejet det?
Måske er du mere typen der gerne vil være hjemme i trygge rammer og kigge efter drenge der, uden du skal bekymre dig om hvad andre tænker eller om du er genert? Her kan man lære dem at kende ved at skrive til dem på telefonen og derigennem bliver gode venner og måske flirte lidt 😊
Jeg kender i hvert fald mange som har mødt deres kæreste på den måde, fordi fester slet ikke var noget for dem og så er det jo det perfekte sted.
Du har så mange gode ting i vente, du skal bare finde derhen og jeg ønsker dig alt det bedste på din vej!
-og husk, hvis du har brug for at tale mere om det hele, så er du altid velkommen på vores chat-rådgivning, som har åbent hver aften!
Held og lykke med det hele, kæmpe virtuel krammer her fra mig, Kathrine <3