Freja, 11 år
29. december 2020
Jeg er lige begyndt at skade mig selv og min familie ved det ikke
Jeg har mange problemer og er lige begyndt at skade/skær i mig selv og min familie ved det ikke hvad skal jeg gøre? er bange for at de bliver skuffet over mig og sur og går kun med lang armer også nå jeg sover hvad hvis de opdager mig?

GirlTalks svar
Kære Freja
Tusind tak for at skrive til Pigetanker. Det kræver en masse mod, når man som dig har det rigtig svært. Det er netop dét Pigetanker og chatten er her for.
Det er også først skridt i den rigtige retning - nemlig at tale med nogen om, hvordan du går og har det. Når man skærer i sig selv, kan det skyldes rigtig mange ting, men det er ofte forbundet med en følelse af kaos, uro og alt for mange følelser indeni, som kan være svære at håndtere på anden vis.
Derfor er det rigtig vigtigt, at du får taget næste skridt i processen. Måske du har en voksen du stoler på, dine forældre, en større søskende, en moster eller lign., som du tør betro dig til. Du skal IKKE være bange for, at din familie bliver skuffede og sure. De elsker dig og ønsker kun, at du har det godt, og derfor skal de også vide, hvordan du har det, så de kan hjælpe dig.
Det er aldrig meningen, at man skal have det så skidt, at man begynder at skære i sig selv og gå med lange ærmer for at skjule det. I stedet skal du få delt dine tanker med nogen, der er tæt på dig, så de kan finde den bedste måde at hjælpe dig på.
Hvis du har brug for at tale med nogen om, hvordan man får det sagt, så har chatten åbent 28. og 29. december - og igen den 2. januar. Her sidder der altid frivillige klar til at snakke, når du får taget dig mod til.
Virtuelle knus og varme tanker til dig fra Nikoline, GirlTalk